Arcade Fire hervindt eenvoud in pure pop

Popmuziek CD The Suburbs, door Arcade Fire. Uitg. Universal ****

Een muziekfragment van tien seconden was voldoende om de wereld te doordringen van het belang van een nieuw album van Arcade Fire. Eind mei lanceerde de Canadese groep een nieuwe website met een instrumentaal fragment uit The Suburbs, het titelnummer van het derde album dat deze week verscheen. De cd is verpakt in acht verschillende hoesontwerpen, die elk een scène uit een willekeurige Amerikaanse buitenwijk verbeelden. Flets roze en groen licht valt op schuttingen, veranda’s, palmbomen en degelijke gezinsauto’s. De zestien nummers vertellen een verhaal over vervreemding en modern ongemak, maar ook over simpel geluk buiten de stadscentra.

De nieuwe Arcade Fire blijkt hét muziekevenement van de zomer. De groep uit Montreal debuteerde in 2004 met Funeral, een album dat zijn beklemmende sfeer dankte aan de persoonlijke drama’s die zanger en voornaamste songschrijver Win Butler inspireerde tot magistrale, onheilszwangere muziek. Drie jaar later behaalde Arcade Fire internationaal popsucces met de opvolger Neon Bible, een plaat waarop het barokke geluid van de groep in een toegankelijke formule was gegoten. The Suburbs, opgenomen in Montreal en New York, keert terug naar de eenvoud van pure en verheven pophymnen, overeenkomstig de religieuze levensstijl van het echtpaar Win Butler en Régine Chassagne.

Met het uitgebreide instrumentarium van een folkrockorkest maakt Arcade Fire muziek die vervuld is van haar eigen importantie. Win Butler haalt inspiratie uit afzondering, contemplatie en verwondering over de hem omringende wereld. Soms is de klank van een woord voldoende om hem naar hogere sferen te tillen: het nummer Rococo mondt uit in een groots refrein waarin dat ene woord eindeloos herhaald wordt in een hypnotiserende cadans: „Let’s go downtown and watch the modern kids.” Butler kiest het perspectief van de buitenstaander uit de buitenwijk. „I used to write letters, I used to sign my name”, zingt hij in We used to wait, zijn commentaar op de snelle wereld van vandaag.

Iedereen prijst de eenvoud en de nieuwe luchtigheid die Arcade Fire heeft gevonden. De muziek ademt en bruist; bij vlagen doemen er zelfs opzwepende rockritmes op. Weg is de gezwollen sfeer die hun muziek nog wel eens onverteerbaar maakte. De groep toert deze zomer fanatiek langs de internationale podia; helaas niet in Nederland. De eerste berichten zijn juichend; op Rock Werchter klapten begin juli 80.000 festivalbezoekers vrolijk mee met nieuwe songs als Modern man, waarin juist de kuddegeest van de moderne mens centraal staat.