Wat doet Schiphol met niet-opgehaalde koffers?

Het valt Caroline Kiela uit Utrecht elke keer weer op wanneer ze op reis is. Die ene koffer op de bagageband die, lang nadat alle reizigers de luchthaven hebben verlaten, maar rond blijft gaan. „Is er weleens bagage die niet wordt opgehaald”, vraagt ze, „en wat doet Schiphol ermee?”

Schiphol doet in feite niets met die ongewilde koffers, zegt een woordvoerder. Koffers op de bagageband zijn de verantwoordelijkheid van luchtvaartmaatschappijen. KLM bijvoorbeeld checkt een half uur nadat iedereen zijn koffers van de band heeft gehaald, of er nog niet-opgehaalde koffers zijn. „Is dat zo,” zegt KLM-woordvoerder Monique Matze, „dan nemen we die mee naar een magazijn op het vliegveld waar we de koffer vijf dagen bewaren.” In die dagen wordt gekeken of de koffer als vermist is opgegeven door reizigers.

Is de koffer na vijf dagen nog steeds niet geclaimd (en de eigenaar niet gevonden), dan gaat de koffer naar een magazijn op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen. Ook daar wordt gedurende drie maanden gezocht naar een eigenaar. „We kijken ook naar de inhoud en vragen mensen ernaar, want veel mensen die hun koffer kwijt zijn kunnen alleen zeggen: het is een zwarte koffer. Of dan denken ze dat het een zwarte koffer met rode rand is, maar blijkt het andersom.”

Als er na drie maanden nog altijd geen eigenaar is gevonden, wordt de koffer vernietigd door KLM. Met inhoud en al. Waar en hoe kan de woordvoerder niet bekendmaken. Ook over aantallen wil KLM niets zeggen.

Hoe komt veilinghuis De Eland uit Diemen dan aan zijn voorraad niet-opgehaalde koffers die het vijf keer per jaar veilt? Fred Jonker van het veilinghuis zegt dat geïnteresseerde handelaren en particulieren op een container met vijf à zes koffers kunnen bieden. De veiling vindt plaats namens de afdeling gevonden voorwerpen van Schiphol. „Het gaat om kleding, camera’s en andere spullen die op terminals worden achtergelaten en koffers die mensen vergeten in bagagelockers”, zegt manager Henny Fransen van Schiphol. Het zijn dus niet de achtergebleven koffers op een bagageband.

KLM heeft bewust gekozen voor het vernietigen van de spullen. Veilen of schenken aan een goed doel was geen optie. Matze: „Er komt een enorme administratieve procedure kijken bij een veiling. Daar willen we niet aan beginnen. En de inhoud van een koffer is lang niet voor iedereen interessant genoeg.”