Uitgever Sanoma ziet herstel

Het Finse mediaconcern Sanoma ziet de advertentiemarkt weer aantrekken. Het bedrijf, dat in Nederland onder meer de tijdschriften Libelle, Margriet en Donald Duck uitgeeft, verdiende het afgelopen half jaar meer met advertenties dan in dezelfde periode in 2009. Het concern maakte vanochtend de halfjaarcijfers bekend.

Sanoma zag de omzet in de eerste zes maanden van 2010 met 1,5 procent stijgen naar 1,35 miljard euro. Dat komt vooral door de groei van de advertentiemarkt in het tweede kwartaal. „Met name onze tijdschriften en online activiteiten in Nederland excelleerden”, aldus bestuursvoorzitter Hannu Syrjänen vanochtend. Sanoma profiteert ook van enkele reorganisaties die het bedrijf eind vorig jaar is begonnen.

Dankzij de verkoop van de Finse kabelmaatschappij Welho en het Belgische tijdschrift Humo kwam de winst in het eerste half jaar fors hoger uit dan in 2009. Sanoma verdiende 259 miljoen euro, waaronder 179 miljoen aan de verkoop van Welho. Het mediaconcern krijgt in ruil daarvoor wel een belang van 21 procent in de koper, het Finse telecombedrijf DNA. „Dit is een strategisch belang voor de lange termijn”, aldus Syrjänen. „Wij geloven dat media en telecommunicatie steeds meer naar elkaar toe groeien.”

Ook Humo is niet helemaal verkocht. Sanoma België houdt 51 procent en krijgt in ruil een belang in het Belgische bedrijf De Vijver, eigenaar van tv-productiebedrijf Woestijnvis.

Sanoma zag in Nederland de omzet vooral in het tweede kwartaal stijgen, met 4 procent naar 128 miljoen euro. Met name de omzet in reclame op websites, waaronder Nu.nl, groeide sterk. De omzet uit de oplage van tijdschriften – abonnementen en losse verkoop – bleef gelijk.

Ook bij de dagbladen, waaronder marktleider Helsingin Sanomat en het populaire Ilta-Sanomat, verdiende het concern meer met (online) advertenties.