Doorzichtig effectbejag bij show Van Herpen

Halverwege juli openden Spijkers & Spijkers en Iris van Herpen de Amsterdam International Fashion Week. De Arnhemse tweelingzussen toonden een pretentieloze collectie met als hoogtepunt een serie jurken met dessins van Delfts blauw tegelwerk met zeevaarttaferelen. Klotsend deinde flinterdun satijn om de modellenlichamen.

Iris van Herpen, een snel rijzende ster aan het Nederlandse modefront, begon haar presentatie op de Fashion Week met een kort filmpje. Water plensde in slow motion over een bloot bovenlichaam dat zich als in een rorschachvlek symmetrisch verdubbelde. Bevroren filmbeelden hulden twee modellen in een aureool van water.

Iris van Herpen baseerde haar ‘Crystallization’-collectie op de opdracht van het Amsterdamse architectuurcentrum Arcam om voor de tentoonstelling Fashion & Architecture samen met een architect iets te ontwerpen. De jurk waarmee ze haar show opende maakte ze als duo met Jan Benthem van Benthem Crouwel Architecten. Het resultaat was een doorzichtig omhulsel van kunststof dat als een gestolde golf rond de torso van het model hing.

Van Herpen werkt altijd vanuit het materiaal. In eerdere collecties maakte ze jurken van parapluframes, ijzergaas, fijne losse draadjes en van leer, dat ze versnijdt in ontelbare bandjes die ze vlecht tot in perfectie uitgevoerde constructies.

Van Herpen opende haar show op de AIFW met een water-sculptuur. Na een twaalftal ontwerpen waaronder mini-jurkjes van gevlochten leren stroken en enkele gestolde waterdruppels, eindigde haar presentatie met een kwetsbaar ogend topje van kunststof gemaakt met een 3D-printer. Het zag er op de catwalk indrukwekkend uit maar was helaas niet meer dan doorzichtig effectbejag.

Van Herpens loeistrakke leren mini-jurkjes met gevlochten bandjes zijn een variatie op Marlies Dekkers’ fetisjstijl voor huisvrouwen. Het glanzende waterballet is kitsch waarbij kristallen Swarovski-figuren verbleken. Van Herpen schotelde gedateerde creaties voor die aansluiting missen bij wat er internationaal in de mode speelt.

Dat laatste argument is niet overdreven, want Van Herpen ambieert internationale roem. Ze showt tijdens de London Fashion Week en lonkt nadrukkelijk naar de internationale modepers.

Het presenteren van decoratieve kunstwerken op de catwalk is vragen om misverstanden. Want Van Herpens spektakelontwerpen missen niet alleen aansluiting bij de mode, ze missen ook de diepte die bijvoorbeeld conceptuele ontwerpers als Hussein Chalayan tentoonspreiden in hun kleding voor de catwalk. Die stelt nu eenmaal andere eisen dan een expositieruimte.

In Arcam werkt haar jurk wél en daar had Van Herpen hem mooi moeten laten hangen. Vorig jaar wist ze in een installatie op de Arnhem Mode Biënnale haar wereld op een verbluffend mooie manier te presenteren. Viktor & Rolf bewijzen dat je via musea carrière kan maken.

Iris van Herpen stroomt over van talent en zolang ze het juiste podium kiest, zal ze zeker doorbreken.