Unilever maakt meer winst dankzij opkomende regio's

Zeep- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft in het afgelopen kwartaal bijna 40 procent meer winst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalwinst kwam uit op 1,15 miljard euro. Dat maakte het concern, onder meer bekend van de merken Ola, Knorr en Dove, vanmorgen bekend.

Unilever groeit nog steeds het hardst in niet-westerse landen, Azië en Afrika. Voor het derde kwartaal op rij boekte het concern in deze regio’s meer dan 10 procent groei in het aantal verkochte producten, mede dankzij prijsverlagingen.

Maar op het Amerikaanse continent en vooral in Europa lukte het minder goed de consument met prijsverlagingen te lokken. Door „moeilijke markten” in Zuid-Europa en met name Griekenland, daalde de Europese omzet van het concern met 2,2 procent tot 3,2 miljard euro. In het economisch zwaar getroffen Griekenland probeerde Unilever de schade te beperken door snel met aanbiedingen van 1 euro te komen – maar dat kon niet voorkomen dat het land het hele Europese resultaat in de min trok.

In een toelichting op de cijfers zei topman Paul Polman vanmorgen dat het bedrijf ondanks de uitdagende economische omstandigheden en felle concurrentie „bemoedigend resultaat” heeft behaald. Hij verwacht dat het economisch herstel in de westerse landen traag zal vorderen. Daarom zullen de mogelijkheden om de prijzen te verhogen „beperkt” zijn, ondanks de verwachte stijging van de grondstofprijzen in de tweede helft van het jaar.

In zijn presentatie noemde Polman ook zijn streven om de bedrijfscultuur te veranderen. Binnen een organisatie „zo groot en complex als Unilever” is het „een lange weg te gaan”, zei hij, „helemaal als je wilt dat de verandering diep geworteld raakt in de mensen.” Er zit vooruitgang in, zegt Polman, die eerder carrière maakte bij de strak geleide Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble. Sinds zijn aantreden bij Unilever verving hij veel managers en introduceerde hij een nieuw beloningssysteem op basis van behaalde prestaties. „Snelheid, helderheid, discipline en verantwoordelijkheid”, zijn volgens Polman allemaal componenten die nodig zijn „om te winnen onder de huidige omstandigheden.” Hij spreekt daarbij van „het nieuwe Unilever”.