Murdoch: herstel advertentieomzet

De succesvolle 3D-film Avatar heeft mediaconcern News Corporation vorig jaar geholpen aan positieve cijfers. Ook de aantrekkende advertentiemarkt en eerdere reorganisaties droegen bij aan het resultaat. De sociale-netwerksite MySpace blijft het zorgenkind.

News Corp van topman Rupert Murdoch maakte gisteren de resultaten bekend van het gebroken boekjaar 2009/2010. Het mediaconcern, dat actief is in film, tv, kranten, boeken en websites, haalde een omzet van 32,8 miljard dollar (25 miljard euro). Dat is 8 procent hoger dan vorig boekjaar.

Het resultaat wordt beïnvloed door enkele eenmalige kosten. News Corp verkocht een tv-zender in Bulgarije en verdiende 500 miljoen dollar met een schikking bij BSkyB. Daar tegenover staat een afboeking van 217 miljoen dollar op zijn mobiele activiteiten.

Het concern boekte een winst van 2,5 miljard dollar. Vorig jaar leed het bedrijf nog een verlies van 3,4 miljard, door afschrijvingen. News Corp profiteert volgens topman Murdoch van zijn wereldwijde aanwezigheid. Het bedrijf is niet alleen actief in de VS, Groot-Brittannië en zijn geboorteland Australië, maar heeft ook grote belangen in bijvoorbeeld India. „Voor 2011 en verder heb ik het volste vertrouwen in onze bedrijven en mensen”, aldus Murdoch.

Het resultaat van de filmdivisie groeide het sterkst, onder meer dankzij Avatar (ook op dvd/blu-ray) en de nieuwe editie van tekenfilm Ice Age. De tv-zenders van Murdoch profiteerden van het herstel van de advertentiemarkt. Duurdere sportrechten zorgen voor hogere programmakosten bij Fox (Nascar-races) en Sky Italia (WK voetbal).

Ook bij de kranten in de VS (Wall Street Journal), Groot-Brittannië (The Times) en Australië groeiden de advertentie-inkomsten. News Corp maakte gisteren geen nadere bijzonderheden bekend over de betaalde websites die The Times en The Sunday Times in mei zijn begonnen. Murdoch blijft geloven in betaalde informatie op internet en ziet grote kansen voor uitgevers op apparaten als de iPad.

Hoewel de verliezen bij MySpace blijven groeien, wil Murdoch de site niet kwijt. MySpace heeft veel gebruikers verloren aan Facebook.