Luchtvaartmaatschappij easyJet komt niet zo vaak op tijd

De Britse prijsvechter easyJet, die ook vanaf Schiphol vliegt, is veel minder vaak op tijd dan andere maatschappijen. Concurrent Ryanair steekt er de draak mee.

Robert Mugabe is het ‘nieuwe hoofd punctualiteit’ bij easyJet. Tenminste: zo wordt de Zimbabwaanse leider ‘voorgesteld’ in advertenties van Ryanair. Het is de jongste sneer van de Ierse prijsvechter aan het adres van zijn Britse concurrent easyJet, die volgens een vergelijking van punctualiteitscijfers lager scoort dan Air Zimbabwe.

De advertentie is meer dan een boutade: de relatief goede ‘on time performance’ voor de Afrikaanse luchtvaartmaatschappij klopt. Dat is ook niet zo moeilijk: Air Zimbabwe heeft een vloot van 8 vliegtuigen, waarvan er één enkele keren per week pendelt tussen Harare Londen, de enige bestemming in Europa.

EasyJet heeft 178 toestellen die naar 118 luchthavens vliegen. Feit is wel dat easyJet een veel lagere punctualiteit vanaf zijn thuisbases in het Verenigd Koninkrijk heeft [zie grafiek] dan de meeste andere maatschappijen. Vooral op de Londense luchthaven Gatwick doet easyJet het slecht: minder dan de helft van de vluchten vertrekt daar op tijd. Het bedrijf kan voor zijn slechte prestatie op dit gebied geen verklaring geven.

Terwijl Ryanair uit commercieel oogpunt de slechte punctualiteit van easyJet op de hak neemt – de Ieren profiteren ervan en hopen dus dat er geen verbetering komt – is de kritiek van Stelios Haji-Iannou, oprichter en naamgever van easyJet, veel ernstiger.

Ook Sir Stelios, een Grieks-Britse magnaat die rijk is geworden in de rederij, vindt dat de vliegtuigen van easyJet te veel vertraging hebben. Hij heeft via zijn advocaten easyJet opgedragen binnen negentig dagen (vóór eind oktober) de punctualiteit te verbeteren. Sir Stelios heeft via zijn imperium easyGroup een minderheidsbelang in easyJet, maar hij is eigenara van de domeinnaam. Als easyJet geen ‘gehoor’ geeft aan de oproep van Stelios zal het van naam moeten veranderen, zo heeft hij de zittende directie gewaarschuwd.

In een eerdere reclamecampagne van Ryanair was Sir Stelios juist het doelwit van spot. Hij werd hierin verantwoordelijk gesteld voor de slechte punctualiteit van easyJet en zou daar ook over liegen – hij heette in de advertenties ‘Mr Late Again’ en was voorzien van een Pinokkio-neus. Sir Stelios liet dit niet over zijn kant gaan en stapte naar de rechter. Die gaf hem vorige maand gelijk en veroordeelde Ryanair tot een boete van 50.000 pond (59.000 euro). Topman Michael O’Leary van Ryanair bood uitgebreid en ruiterlijk zijn excuses aan – aan Sir Stelios, niet aan easyJet. Enkele dagen later zette O’Leary, geheel in lijn met zijn agressieve wijze van bedrijfsvoering en marketing, Robert Mugabe in tegen easyJet. De maatschappij heeft op de jongste sneer nog niet gereageerd. Mugabe ook niet, al komt de Zimbabwaanse president er nu eens positief van af.

Sir Stelios ligt op zijn beurt al langere tijd overhoop met easyJet, ooit zijn troetelkind. In mei van dit jaar stapte hij op als bestuurslid van de maatschappij na aanhoudende meningsverschillen over de groeistrategie. Sir Stelios vindt dat easyJet zijn groei in tijden van crisis moet matigen en geen vlootuitbreiding moet nastreven. Topvrouw Carolyn McCall vindt juist dat haar bedrijf ondanks de recessie in moet zetten op groei. Sir Stelios is het ook oneens met de hoogte van de royalties die hij ontvangt. EasyJet verdient volgens hem veel meer voor nevenactiviteiten dan was overeengekomen en moet hem daarvoor betalen. Hij ontvangt nu symbolisch 1 pond per jaar.

Ondanks de zwakke punctualiteit en de kritiek van Sir Stelios lopen de klanten niet weg bij easyJet. Uit de maandstatistieken die de onderneming vandaag publiceerde blijkt dat er in juli 7,7 procent meer passagiers werden vervoerd (ruim 5 miljoen) dan een jaar geleden. Voor de eerste zeven maanden van dit jaar vervoerde easyJet 7,3 procent meer passagiers (48 miljoen).

Ryanair en easyJet zijn nu de grootste luchtvaartmaatschappijen, gerekend naar aantallen vervoerde passagiers, in Europa.