Zeer opwindende nonsens van Jolie

Salt. Regie: Phillip Noyce. Met: Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofer, Daniel Olbrychski. In: 77 bioscopen. ****

Salt is nonsens, maar wel zeer goed gemaakte en opwindende nonsens. Evelyn Salt, de heldin van het verhaal, wordt gespeeld door Angelina Jolie, ditmaal de overtreffende trap van haar eerdere actieheldinnen als Lara Croft, of Fox uit Wanted (2008). De ongenaakbare Salt kan alles, is schier onoverwinnelijk. Ze ontsnapt moeiteloos uit een zwaar bewaakt CIA-gebouw, weet dodelijk wapentuig te construeren uit een bureaustoel en wat flessen chemicaliën, springt in een liftschacht zonder al te veel inspanning van verdieping naar verdieping en ontkomt altijd op miraculeuze wijze aan haar achtervolgers.

De rol was oorspronkelijk bedoeld voor Tom Cruise, maar werd speciaal voor Jolie omgeschreven nadat ze schertsend had gezegd wel eens James Bond te willen zijn. Salt is dan ook echt een Angelina Jolie-show. Ze is in vrijwel alle shots aanwezig en weet de aandacht knap vast te houden. Soms kil en meedogenloos, soms warm en medelevend – een boeiende paradox.

De rol en de plot zijn zeer ongeloofwaardig, maar wie een actiethriller naar die maatstaven wenst te beoordelen, heeft niets te zoeken bij Salt. Hoewel. Het verhaal over ‘sleeper agents’ kreeg vlak voor de Amerikaanse première plotseling actualiteitswaarde toen er Russische spionnen als doorsnee burgers in Amerika bleken te zijn geplant. Die opereerden nogal knullig, maar Evelyn Salt had toch een van hen kunnen zijn. Of is ze van de CIA? Er staat niet voor niets ‘Who is Salt?’ op het affiche.

Regisseur Philip Noyce maakte in de jaren negentig bekwame actiefilms. Vooral de Tom Clancey-verfilmingen Patriot Games (1992) en Clear and Present Danger (1994) vielen in positieve zin op. In een interview zei Noyce na een aantal jaren onafhankelijke films (Rabbit-Proof Fence) te hebben gemaakt, weer belangstelling te hebben gekregen voor het actiegenre, sinds dat nieuwe impulsen kreeg met de dynamisch gemonteerde trilogie rond Jason Bourne en de nieuwste make-over van James Bond die ineens een menselijke, feilbare held kon zijn.

Voor Salt koos Noyce bewust niet voor de zogenaamde ‘shakycam’-stijl die Paul Greengrass gebruikte in zijn Bourne-films, met een bewegelijke handheld-camera en vliegensvlugge montage. Noyce houdt de actie overzichtelijk. Zelfs in de sneller gemonteerde sequenties weet je altijd waar de heldin zich bevindt ten opzichte van haar tegenstanders. De zestigjarige Noyce mag in die zin een ‘ouderwetse’ filmmaker zijn, hij levert een verre van saaie film af. Het laatste half uur is zelfs buitengewoon opwindend.