Nederlands gamebedrijf Playlogic failliet na mislukt sprookje

Het Nederlandse gamebedrijf Playlogic is failliet. Door een slecht verkocht spel en andere tegenvallers verliezen 76 mensen hun baan.

Lieftallige sprookjesfiguren die elkaar met motorzagen, hakmessen en hooivorken te lijf gaan. Het happy end was ver te zoeken in Fairytale Fights, de game die het Nederlandse bedrijf Playlogic vorig jaar uitbracht. Maar na acht jaar valt het doek voor deze uitgever en ontwikkelaar van spellen. Door tegenvallende verkoop, uitgestelde contracten, en wanbetalers verliezen 76 mensen hun baan.

Playlogic is de grootste Nederlandse game-uitgever die spellen voor belangrijke platforms als Xbox 360 en Sony PlayStation uitbrengt. Het faillissement, dat volgde op een surseanceaanvraag vorige week, werd gisteren gemeld door Playlogic Entertainment, Inc. Dit moederbedrijf is genoteerd aan de Amerikaanse Nasdaq en bevat alleen de twee Nederlandse afdelingen; Playlogic International en PlayLogic Game Factory, gevestigd in Amsterdam en Breda.

„Het jaar 2009 was voor de hele game-industrie zwaar”, zegt Playlogic-oprichter Rogier Smit. „Omdat consumenten zuiniger zijn geworden heeft vrijwel geen enkele game-uitgever winst gemaakt, ook de grote internationals niet.” De 35-jarige ondernemer heeft zelf 1 miljoen euro in de zaak zitten. Zijn vader, medeoprichter Willem Smit, heeft 30 tot 35 miljoen euro geïnvesteerd. Twee andere investeerders trokken zich vorig jaar al terug en lieten een schuld van 27 miljoen achter. Dat werd later teruggebracht tot 6 miljoen euro.

Durfkapitalisten hebben lange tijd ingezet op de markt voor entertainmentgames, die veel geld op kan leveren, maar ook risicovol is: succesvolle titels leveren miljoenen op, er zijn echter veel meer titels die floppen. Playlogic had groots ingezet op de titel Fairytale Fights die vorig jaar in eigen huis ontwikkeld werd. De ontwikkeling van het spel heeft volgens Rogier Smit ongeveer 5 miljoen euro gekost, met marketing en distributie zelfs 11 miljoen. Fairytale Fights, waarin sprookjesfiguren als Roodkapje en Sneeuwwitje elkaar te lijf gaan, zou volgens de voorspellingen alleen in de VS al 20 miljoen dollar opleveren. Maar dat viel tegen: de uiteindelijke verkoopcijfers vielen 70 procent lager uit en Playlogic liep vorig kwartaal een verlies op van 2,2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro).

Als uitgever kampte Playlogic met tegenvallende verkoop in de winkel, illegale downloads en moeilijkheden met distributeurs. In Europa raakte het bedrijf in conflict met de Oostenrijkse distributeur Koch Media, die Playlogic volgens Rogier Smit nog 1,7 miljoen euro schuldig is. „We hebben er nog een advocaat opgezet, maar het was te laat.” Volgens Smit stelde Koch betaling uit om uiteindelijk minder te hoeven afrekenen. „Als ze vorige week hadden willen afkopen voor 9 ton, had ik ja gezegd om de zaak nog even te laten draaien.” Smit had zijn zinnen gezet op digitale distributie via PlayStation Network en Xbox Live. „Dat is veel efficiënter dan de retail.” Maar die strategische wijziging kwam te laat om faillissement af te wenden.

Playlogic verhuurde zijn spelontwikkelaars in Breda ook aan Sony. Er lagen concrete plannen om nieuwe titels te ontwikkelen voor de Move, een apparaat waarmee de Sony PlayStation 3 makkelijker te bedienen is, vergelijkbaar met de succesvolle Nintendo Wii.

Smit vertelt dat Playlogic hierdoor bijna gered was: „We hadden een driejarig contract met Sony, maar dat werd een half jaar uitgesteld. Daardoor kwamen we geld tekort om de salarissen door te betalen.” Een poging om tussentijds extra financiering te vinden, mislukte.

Uiteindelijk deed het uitgestelde Sony-contract Playlogic de das om. Playlogic heeft naast de uitgeverij een ontwerpstudio in Breda waar 52 mensen werken en een afdeling in Amsterdam met 24 man personeel. De medewerkers hebben een opzegtermijn van zes weken. In die tijd gaat de curator op zoek naar een koper, in eerste instantie voor beide divisies tegelijk.