Mobiele hennepteelt in gestolen vrachtwagens

De financiële belangen zijn groot in de wereld van de vrachtwagencriminaliteit. Trucks worden gestolen om er hennep in te kweken. Andere groepen gaan er met de lading vandoor.

Gestolen vrachtauto’s die dienst doen als mobiele hennepkwekerij. ‘Zeilscheurders’ die opereren in de omgeving van grote elektronicawinkels langs de rijkswegen A67 en A58. Achter vrachtwagendiefstal gaan vaak goed georganiseerde criminele organisaties schuil. Hun doel is niet altijd de lading of de vrachtwagen zelf. Bij een aantal politieonderzoeken werden ook softdrugs aangetroffen. Bedreiging, afpersing en witwaspraktijken horen vaak tot de werkwijze van de bendes.

Hoewel uitzonderlijk is het niet verwonderlijk dat het gisteren tot een schietpartij kwam tussen vrachtwagendieven en de politie op de A67/E34 ter hoogte van Eersel bij de grens van Brabant met België. De financiële belangen zijn groot in dit criminele circuit. In Nederland wordt de schade geschat op zo’n 329 miljoen euro, in heel Europa zou het gaan om jaarlijks 8,2 miljard euro aan gestolen vrachtauto’s en lading dat in het criminele circuit terechtkomt.

Diefstal van vrachtauto’s zelf is vorig jaar afgenomen, ten opzichte van de jaren daarvoor. Het fenomeen van ‘zeilsnijden’ nam juist weer toe, zo blijkt uit een analyse van het Korps Landelijke Politiediensten KLPD. Daarbij wordt de lading overgeheveld naar andere, meestal gestolen, kleinere vrachtauto’s. Hot spots zijn Noord-Brabant en Limburg, vooral in de grensstreken. De daders komen vaak uit de regio Eindhoven.

Zeilsnijders zijn trouwens selectief in de keuze van de lading. Ze kijken eerst met een kleine snede wat de lading is en blijven zoeken totdat ze hebben gevonden wat de moeite waard is. Computerapparatuur staat, samen met geluids- en beeldapparatuur, meestal bovenaan het verlanglijstje. Maar ook eet- en drinkwaren – van smeerkaas tot vissticks – scoren hoog.

In België zijn het Nederlanders die de markt domineren, aldus Jacques Struys, chef van het Belgische rechercheteam dat zich vanuit Turnhout richt op deze voertuigcriminaliteit in Nieuwsblad Transport: „Onze onderzoeken zijn voor 75 procent op Nederland gericht. We hebben veel last van Nederlandse groeperingen die ’s nachts de grens overkomen, ladingen stelen en weer terug naar Nederland rijden.”

Volgens Struys opereren de zeilsnijders vaak in groepen van 80 tot 120 mensen die vooral uit zijn op snel verhandelbare goederen. Een tweede groep pakt het professioneler aan. Ze stelen niet alleen de vrachtauto’s, maar hebben ook de expertise in huis om de lading via vervalste facturen ‘wit te wassen’. Meestal zijn deze groepen ook betrokken bij internationale drugshandel en hennepkwekerijen.