'Grou botste tegen W. Kapotte waterstang'

Na negen wedstrijddagen nadert de ontknoping van het skûtsjesilen. De zeilrace professionaliseert en wordt steeds moderner. Maar de gemoedelijke sfeer blijft.

Tammo Oosterhof lurkt gedachteloos aan zijn frisdrank in de feesttent bij het Friese Elahuizen. „Dikke pech”, zucht de adviseur van skûtsje Grou na afloop van het skûtsjesilen op de Fluessen. Titelverdediger Grou moest de wedstrijd gisteren staken, nadat het schip bij een aanvaring was beschadigd. Volgens Oosterhof was het water op de plaats des onheils te ondiep. „Daardoor konden wij niet meer sturen.”

De aanvaring tussen Grou en Woudsend was gisteren een belangrijk gespreksthema op de achtste wedstrijddag van het zeilevenement. „Vanaf de wal konden wij het moeilijk volgen, maar via de luidsprekers werd vakkundig verslag gedaan”, vertelt Dicky Verheij (82), die de race door een verrekijker volgt met haar zus Hotske Odé (77) op een tuinstoeltje. Het tweetal, geboren in Sneek, woont al lang niet meer in Friesland. Maar naar het skûtsjesilen gaan ze bijna elk jaar.

Bij het kampioenschap, dat de laatste jaren steeds meer toeristen trekt, komen veertien zeilschepen uit voor een stad of dorp. Waren het voorheen vrachtschippers die aan de start verschenen, nu gaat het vaak om wedstrijdzeilers. „Het evenement professionaliseert”, zegt Henk Doevendans, wiens wedstrijdverslagen al achttien jaar door de luidsprekers op de wal galmen. „En ook over sponsorgelden hebben ze niet meer te klagen.”

Levensgrote logo’s van hoofdsponsors Interpolis en Rabobank worden vooralsnog geweerd; dat past volgens de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen (SKS) niet bij het gemoedelijke karakter van de race. Maar de organisatie doet wel pogingen tot modernisering. Zo kunnen de wedstrijden dit jaar live via internet worden gevolgd dankzij gps-apparatuur aan boord van de skûtsjes (www.skutsjesilen.nl). Daarnaast heeft het evenement een eigen Twitterpagina. „Grou botste tegen W. Kapotte waterstang en verlaat wedstrijd”, viel daar gisteren rond half vier in de middag te lezen.

Toch komen de duizenden bezoekers niet alleen om de race te volgen. „Ik ben een fan van Lemmer”, zegt Aerde van der Veen. „Maar ik word niet chagrijnig als mijn skûtsje er niets van bakt.” Het gaat de 56-jarige systeembeheerder uit Leeuwarden meer om de rustgevende sfeer dan om het wedstrijdverloop. „Kijk naar de glinstering op het water”, wijst hij. „Daar hoef je toch niet voor naar Spanje?”

Heerenveen was gisteren oppermachtig. Het 95 jaar oude skûtsje van schipper Pieter Brouwer kwam op de Fluessen als sterkste uit de strijd, naaste concurrent Joure werd ‘slechts’ zesde. Vandaag en morgen wordt de race vervolgd op het IJsselmeer bij Lemmer. Op het Sneekermeer voltrekt zich vrijdag de ontknoping – naar verwachting een spannende.