Adidas profiteert flink van het WK voetbal

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft flink weten te profiteren van het WK voetbal. Het concern rapporteerde vanmorgen „het beste eerstehalfjaarresultaat ooit”. De detailhandelsomzet van het bedrijf steeg met 20 procent tot 1,1 miljard euro. De totale omzet steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 11 procent tot 5,6 miljard euro.

Wegens de goede cijfers heeft Adidas de winstverwachting voor heel 2010 opnieuw opgeschroefd, nadat het dat in mei ook al had gedaan. Topman Herbert Rainer rekent nu op een nettowinst van 520 à 550 miljoen euro in 2010. Daarmee is het concern nog niet op het niveau van recordjaar 2008, toen de winst uitkwam op 642 miljoen euro.

Vooral de sterke verkoop van voetbalartikelen in West-Europa stuwde de omzet. Adidas sponsorde tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika twaalf landen, waaronder gastland Zuid-Afrika en wereldkampioen Spanje. Daarnaast meldt Adidas ook „een heropleving” van zijn merk Reebok in Noord-Amerika. De verkoop van dit merk nam daar in het tweede kwartaal met 30 procent toe.

Aartsrivaal Puma, net als Adidas gevestigd in het Zuid-Duitse Herzogenaurach, wist het WK voetbal veel minder te gelde te maken. Puma meldde vorige week dat de omzet in het tweede kwartaal met 2,5 procent was gestegen naar 615,4 miljoen euro. Puma sponsorde zeven deelnemers aan het WK, waaronder veel Afrikaanse landen die al vroeg in het toernooi werden uitgeschakeld.