Webber profiteert maximaal in race op Hungaroring

Weer kon Sebastian Vettel het niet waarmaken in de race. Zijn teamgenoot Mark Webber won in Hongarije.

Ward op den Brouw

Als het op kwalificeren aankomt, voor de gunstigste positie bij de start van een race, is Sebastian Vettel de beste in de Formule 1. Zaterdag veroverde de 23-jarige Duitser met zijn Red Bull voor de zevende keer dit jaar poleposition in de Formule 1, op indrukwekkende wijze. Maar op zondag, in de race, moet hij regelmatig zijn meerdere erkennen in Mark Webber, zijn tien jaar oudere teamgenoot. De Australiër won gisteren de Grote Prijs van Hongarije, zijn vierde zege in 2010, tegenover twee overwinningen voor Vettel. In de strijd om de wereldtitel nam Webber de eerste plaats over van de Brit Lewis Hamilton (McLaren). Vettel werd derde, ook in de WK-stand, en droeg eraan bij dat Red Bull in zijn honderdste F1-race ook de koppositie in het constructeurskampioenschap overnam van McLaren.

Aan de start van Vettel lag het deze keer niet. In de twee vorige races verspeelde hij zijn koppositie direct na de start. Op Silverstone probeerde hij Webber de pas af te snijden op weg naar de eerste bocht, vorige week in Hockenheim poogde hij op dezelfde manier te voorkomen dat de Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari) hem voorbij ging. Gisteren koos hij vanuit poleposition wel voor de kortste weg naar bocht 1 en leek hij op weg naar zijn derde overwinning van het seizoen. Want inhalen is bijna onmogelijk op de Hungaroring, het circuit bij Boedapest.

Nadat ongeveer eenvijfde deel van de raceafstand was afgelegd, werden veel coureurs naar de pits geroepen. De safetycar was op de baan en door op dat moment de verplichte bandenwissel te ondergaan, zouden de wagens relatief weinig tijd verspelen. Ook koploper Vettel en nummer 2 Alonso deden hun bandenwissel. Red Bull liet Webber doorrijden op zijn eerste set banden. Die ging vanaf dat moment aan de leiding, even later gevolgd door Vettel en Alonso.

De pitstops verliepen niet in alle gevallen vlekkeloos. Nico Rosberg vertrok te snel en verloor in de pitstraat zijn rechterachterwiel. Dat stuiterde de pitstraat door en het was een mirakel dat het projectiel slechts één mecanicien (licht) raakte. Ook de ‘lollypopman’ van Robert Kubica (Renault) gaf iets te vroeg het teken dat de Pool weer kon vertrekken. Gevolg: een botsing met de binnenkomende Duitser Adrian Sutil (Force India).

Kort daarna een meevaller voor het Red Bull-kamp: WK-leider Hamilton viel uit met een kapotte versnellingsbak. Webber en Vettel, beiden met 136 punten op respectievelijk plaats 3 en 4 in de WK-stand achter het McLaren-duo Hamilton (157) en Jenson Button (143), beseften dat ze nog betere zaken in de strijd om de wereldtitel konden doen. Zeker doordat titelhouder Button in Hongarije een figurantenrol speelde. Hij zou achtste worden.

Slecht nieuws vervolgens voor Vettel. In de optocht achter de safetycar nam hij niet de voorgeschreven afstand (tien autolengtes) tot koploper Webber in acht. Zich niet bewust van zijn overtreding werd de Duitser gestraft met een verplichte doorkomst door de pitstraat. Dat kostte hem de tweede plaats. Hij zou Alonso niet meer inhalen. Een week na diens omstreden overwinning in Hockenheim ging de Spanjaard als tweede over de finish, op ruime afstand van Webber. Die had op bijna tweederde van de race voor zijn verplichte bandenwissel al zo’n royale voorsprong op de nummer 2 opgebouwd, dat hij zijn wagen rustig de pits in stuurde om even later nog steeds als koploper weer de baan op te gaan.

Een bloedstollend moment in de slotfase. Michael Schumacher (Mercedes) probeerde op het rechte stuk zijn oud-teamgenoot bij Ferrari Rubens Barrichello (Williams) met een roekeloze actie achter zich te houden. Terwijl de Braziliaan al rechts naast hem reed, stuurde de Duitser zijn wagen plotseling naar rechts. Barrichello moest uitwijken en miste op het nippertje de betonnen muur naast de baan. Hij nam wel de tiende plek van Schumacher over; goed voor één WK-punt. „Dit was de gevaarlijkste manoeuvre die ik in m’n Formule 1-carrière heb meegemaakt”, zei de Braziliaan, die in 1993 debuteerde bij het team van Jordan. Schumacher haalde zijn schouders op. Aan de andere kant was er meer ruimte om in te halen, sprak de zevenvoudige wereldkampioen die na een afwezigheid van drie jaar een teleurstellende comeback beleeft. „Laat het publiek maar oordelen”, reageerde Barrichello nadat hij het verweer van de Duitser had gehoord.

De wedstrijdleiding koos Barrichello’s kant: die bepaalde dat Schumacher bij de start van de volgende race, 29 augustus in Spa, tien plaatsen wordt teruggezet.