Eerste beroepsgroep in lange reeks

Met een nipte meerderheid besloten de vakbondsleden de staking te stoppen.

De clash van de chauffeurs met de regering zet de toon voor de rest van het jaar.

In de schaduw van hun langs de weg geparkeerde vrachtwagens houden Gorgos Simopoulos (58) en zijn collega-chauffeurs zaterdagmiddag voor zichzelf nog even de schijn op dat hun staking zin heeft.

Af en toe springen ze op van hun campingstoeltjes en sprinten tussen de trucks door naar de stoplichten in de wijk Elliniko. In de hoofdstad is dan een rijdende vrachtwagen gesignaleerd. Dat is tegen de afspraak; mogelijk betreft het hier een stakingsbreker. Onverbiddelijk dwingen de stakers hem aan de kant en grissen de autopapieren uit zijn cabine.

Het gesputter van de bestuurder dat hij geen lading heeft en op weg is naar een garage, heeft geen zin. „Waarom zitten die twee Irakese sjouwers dan naast je?”

Op de overige banen rijdt het verkeer gewoon door. Na een paar dagen nijpende schaarste door de staking in het wegtransport, is het grootste deel van de dag weer benzine te krijgen. Oliemaatschappijen gebruiken voor de bevoorrading van pompen nu hun eigen tankwagens. Het leger is ingezet om ziekenhuizen, vliegvelden en elektriciteitsmaatschappijen te bevoorraden.

De rijen wachtende auto’s bij de tankstations zijn vrijwel opgelost. Bestuurders kijken hooguit wat chagrijnig omdat ze maar voor twintig euro mogen tanken, om de brandstof eerlijk te delen.

Het land draait door, al kost het wat meer moeite.

Op het tafeltje naast de geparkeerde trucks ligt een dwangbevel. Drie pagina’s met handtekeningen en stempels, door de politie persoonlijk aan een van de mannen overhandigd. De regering besloot woensdag tot een noodverordening om de truckers te dwingen weer aan het werk te gaan. Verder staken is sindsdien strafbaar en de wagens kunnen in beslag genomen worden.

In voorbije tijden zou het niet zover zijn gekomen. Dan was het vergunningenstelstel gewoon met rust gelaten, zoals de afgelopen decennia is gebeurd. Of dan zou de wetswijziging gepaard zijn gegaan met een ruimhartige compensatie voor de gedupeerde kiezers.

Maar nu zijn er geen zakken geld. Er moet gesneden worden. Precies op dit moment is de ‘trojka’ van IMF, EU en de Europese Centrale Bank op bezoek in Athene om te controleren of het mes wel diep genoeg gaat en goed wordt gehanteerd.

Griekenland ligt op koers met het naleven van de afspraken die zijn gemaakt in ruil voor een noodkrediet van 110 miljard euro. De overheidsuitgaven zijn fors verminderd. Pogingen om de inkomsten te verhogen en structureel te hervormen stuiten echter op gevestigde belangen.

De confrontatie met de vrachtwagenchauffeurs zet de toon voor de rest van het jaar. „Dit moet laten zien hoe vastbesloten de regering is”, zegt professor George Pagoulatos van de Athens University of Economics and Business. „Na de boeren en de dokwerkers proberen nu de vrachtwagenchauffeurs de regering te chanteren, maar die gaat stug door.”

„De regering probeert ons te intimideren”, zegt Simopoulos, die een oplegger heeft waar een auto op kan worden vervoerd. „Waarschijnlijk omdat we de eerste zijn in een lange rij beroepsgroepen die dit zal overkomen.”

De greep van de overheid op de Griekse economie is groot. Voor meer dan zeventig beroepen gelden regels, zoals vaste tarieven of een maximaal aantal vergunningen. Volgens de in Griekenland invloedrijke economische denktank IOBE kan de economie jaarlijks twee procent harder groeien als dat soort verstoringen van de markt worden opgeheven.

De nieuwe wet lijkt ontworpen om kleine zelfstandigen de das om te doen. Alleen middelgrote moderne ondernemers komen in de toekomst nog in aanmerking voor een vergunning. De nieuwe wet schrijft voor dat ze een parkeerplaats voor hun wagen hebben, die mag niet meer gewoon ergens langs de kant van de weg. Voor de goederen is professionele opslag nodig en over een paar jaar moet iedere vrachtwagen een schone motor hebben. Investeringen die de stakende eenpitters niet op kunnen brengen, zeggen ze. „Ons wacht een toekomst als onderbetaalde loonslaaf bij een groot transportbedrijf.”

Honderden chauffeurs stonden gisteren bij het vakbondsgebouw de vakbondsleiding op te wachten. De mannen die met de regering hebben onderhandeld lopen met lood in hun schoenen door de menigte potige kerels op de gang.

Uit de scheldpartijen blijkt dat iedereen de onvermijdelijke boodschap al kent. Het advies van de leiding is: ‘ga weer aan het werk. Verder staken levert op dit moment niets op’. Met een krappe meerderheid stemmen de leden daarmee in. Ze spreken het niet uit, maar de regering heeft voorlopig gewonnen.