Personeel nodig? Zwaai naar de buren

De regio Venlo is vanouds sterk in logistiek en in tuinbouw. Op Fresh Park Venlo komen beide sectoren samen. Deel 3 in een serie over bedrijvenclusters.

Personeel van Fresh Park zelf (linksboven) en verder met de klok mee: van schoonmaakbedrijf Giesen Cleaning Services, Aartsenfruit en Verhaaren Venlo. Foto's Merlin Daleman Nederland, Venlo, 28-07-10 Verhaaren op Freshpark. © Foto Merlin Daleman
Personeel van Fresh Park zelf (linksboven) en verder met de klok mee: van schoonmaakbedrijf Giesen Cleaning Services, Aartsenfruit en Verhaaren Venlo. Foto's Merlin Daleman Nederland, Venlo, 28-07-10 Verhaaren op Freshpark. © Foto Merlin Daleman

„Voor drieën besteld, de volgende ochtend geleverd”, zegt Marck Bergenhenegouwen, vestigingsdirecteur van Verhaaren Venlo. Elke dag wordt hier groente en fruit verwerkt voor groothandels als Deli XL. Om die belofte waar te maken, moeten leveranciers, productie, handel, transport, klanten en ondersteunende diensten op elkaar aansluiten. Zo’n bedrijvencluster ‘bewoont’ Fresh Park Venlo (FP).

Groene vlaggen wapperen bij de ingang. Twee elektrische scooters van parkbeheer staan voor het hoofdgebouw. Die zijn nodig, want het industrieterrein meet 130 hectare.

Het ligt midden in het op één na grootste land- en tuinbouwgebied van Nederland. Telers zitten om de hoek, Veiling ZON op het terrein. „Iedereen weet dat hier echt alle agf [aardappels, groente en fruit] voorradig is”, zegt Bergenhenegouwen over FP, „inclusief regionale specialiteiten zoals asperges.” En bijzondere producten zoals enoki (Chinese champignons) en eetbare viooltjes. Meest verkocht op de veiling zijn paprika’s en trostomaten.

Behalve elkaars concurrent zijn de agf-bedrijven hier ook elkaars klant of collega. Het draait om assortiment, specialiteit, kwaliteit en zekerheid. Verhaaren Venlo heeft voordeel van de sterke concentratie van agf-bedrijven. Voor Bergenhenegouwen brengt het flexibiliteit en snelheid: „Ik neem een late bestelling van 2.000 plastic bekers met gesneden fruit aan, omdat ik aardbeien bij ‘buur’ Aartsenfruit kan halen.”

Aartsenfruit importeert 90 procent van zijn producten via eigen kanalen uit het buitenland en heeft eigen telers. „Verhaaren is al jaren een goede relatie van ons”, zegt operationeel directeur Frank van der Velden. Contractprijzen geven Verhaaren zekerheid die de dagveiling niet biedt. Bovendien heeft Aartsenfruit een breed assortiment. Verhaaren koopt ook wel bij Langfruit. Bergenhenegouwen: „Zij zijn weer langer langer open.”

Verhaaren Venlo maakt producten als gepureerde éénpersoonsmaaltijden voor ziekenhuispatiënten die via een rietje moeten eten, piepkleine bakjes gesneden fruit voor in het vliegtuig, tot grote verpakkingen gemengde sla voor de horeca.

Uit het plafond in de snijkeuken bungelen lange zwarte kabels met onderaan stopcontacten. Machines staan op wieltjes. Losse transportbanden staan klaar als mobiele vliegtuigtrappen. In plaats van passagiers gaan wortelen, sla of meiraap op de band om in de machine in de juiste vorm gesneden te worden: blokjes of julienne (sliertjes). Voor elke bestelling een opstelling. Samen met het schoonmaken en verpakken een arbeidsintensief proces.

„Als ik meer mensen nodig heb, kan ik bijna naar Hands To Work zwaaien”, wijst van Bergenhenegouwen naar een pand verderop. Dit bedrijf levert Poolse flexwerkers. „Goed voorgeselecteerd en gemotiveerd personeel”, zegt hij. Met een 24-uurs planning en meer dan 200 mensen op het park is even bijspringen als een ‘buurbedrijf’ een acute productiepiek heeft, geen probleem. „Met onze kennis van de agri-business”, voegt directeur Marcel Roelofsen toe, „zitten we goed op FP”.

„Het lijkt alsof FP aan de rand van Nederland ligt”, zegt Jan Janssen, manager van het park, „maar dit is vlakbij het Ruhrgebied en Nordrhein-Westfalen.” Binnen 2 uur rijden zitten 30 miljoen consumenten. Aartsenfruit levert 70 procent aan Duitsland en Verhaaren Venlo 25 procent. Janssen: „Van alle Nederlandse groente- en fruitexport gaat een kwart via FP.” Venlo kent geen files op de snelwegen en is ook via spoor en water goed bereikbaar.

FP maakt 10 procent uit van de industrieterreinen in Venlo. Het wordt als enige privaat ontwikkeld. „Het bijzondere is”, volgens de Venlose wethouder Mark Verheijen (VVD, economische zaken), „dat FP de twee pijlers onder de regionale economie, agrifood en logistiek, met elkaar verbindt.” Andere bedrijven hebben bijvoorbeeld alleen een distributiecentrum in de regio.

Volgens de wethouder is FP ook succesvol omdat geselecteerd wordt. „Het concept wordt goed bewaakt. Zelfs tijdens de recessie is grond niet voor een lagere prijs aan andere type bedrijven uitgegeven”, zegt hij. Naar voorbeeld van het private FP, wil de gemeente volgens Verheijen vaker terreinen in overheids-nv’s organiseren.

Op het terrein zit één truckwash en één bedrijf voor intern transportmateriaal als heftrucks. Toeleveranciers selecteert Janssen: drie schoonmaakbedrijven op het terrein is zinloos.

Sinds een jaar maakt Giesen Cleaning Services bij Verhaaren Venlo schoon. „Ze zijn iets duurder”, zegt Bergenhenegouwen „maar ik heb er geen omkijken meer naar. Bij problemen bel ik en staan ze letterlijk direct op de stoep.” Leon Giesen zit op het park waar hij de helft van zijn omzet vandaan haalt. „Met ons gediplomeerde personeel ‘ontzorgen’ we, want schoonmaak rond voedsel kent strenge regels”. Giesen deed meer: hij attendeerde Bergenhenegouwen op Hands To Work.

Bergenhenegouwen zoekt naar voordelen van samenwerking met bedrijven op het park. Hij is lid van het ondernemersnetwerk. Business Club Fresh Park Venlo nodigde vorig jaar een expert uit over ‘houdbaarheidsverlenging van agf’. Bergenhenegouwen: „Bij ons is nu de houdbaarheid van vier naar zes dagen gebracht.” De daarvoor benodigde ijswaterbassins financierde FP, als eigenaar van het pand. Verhaaren betaalt via de huur, maar profiteert direct.

Janssen is kien op de extra’s die het park biedt want ‘droog zitten, kunnen bedrijven overal’. Kennisuitwisseling wordt gestimuleerd via de Business Club en het FP Magazine, dat 4 keer per jaar uitkomt. De beveiliging, de reiniging en het onderhoud van perken en wegen; FP regelt het. Maar Janssen wil meer en daarom kreeg het terrein in 2008 de naam Fresh Park. Vers is meer dan agf. „Waarom niet ook kaas, vlees, vis en zuivel voor groothandels klaarzetten?” Janssen claimt dat het eerste kaasbedrijf net getekend heeft. Met dit concept biedt FP nog meer toegevoegde waarde, denkt hij.