Verf en pillen gaan niet samen

AkzoNobel-topman Hans Wijers heeft geen spijt van de verkoop van Organon. Maar het personeel in Oss heeft de geplande sanering „niet verdiend”.

„Hansje lacht, Hansje huilt”, zei een beursanalist gisteren na sluiting van de effectenbeurs.

Hans Wijers, topman van AkzoNobel, presenteerde positieve cijfers van het verf- en chemieconcern waardoor de koers met bijna 3 procent steeg tot 44,30 euro. Maar tijdens de toelichting op de cijfers toonde Wijers zich bezorgd over de ontwikkelingen bij MSD, het voormalige Organon. „Wat de afgelopen tijd heeft plaatsgevonden in Oss, raakt mij en de rest van het bestuur diep”, zei Wijers.

In 2007 verkocht AkzoNobel het van oorsprong Nederlandse farmaciebedrijf Organon voor 11 miljard euro aan Schering-Plough. Dat Amerikaanse farmacieconcern bedrijf fuseerde vorig jaar met branchegenoot Merck tot MSD.

Vorige week werd bekend dat MSD in Oss bijna de helft van de 4.500 banen schrapt. Ruim 1.100 hooggekwalificeerde onderzoekers verliezen hun baan.

Wijers vond dat de werknemers van het bedrijf „dit niet hebben verdiend”. De AkzoNobel-topman zei dat hij zich de afgelopen tijd heeft afgevraagd of de verkoop van de farmacietak in 2007 de juiste beslissing is geweest. „Het antwoord is nog steeds overduidelijk ja. Verf en anticonceptiepillen gaan niet samen onder één dak. We realiseren ons dat je daar als werknemer niks voor koopt, maar het is niettemin waar.”

Wijers wilde niet inhoudelijk ingaan op uitlatingen van zijn voorganger Kees van Lede, die deze week in NRC Handelsblad zei dat Organon nooit verkocht had mogen worden. Organon was, volgens Van Lede, „een kroonjuweel” binnen AkzoNobel. „Het is niet in het belang van de onderneming om daar nu op te reageren”, zei Wijers gisteren. Hij wilde ook geen commentaar geven over de rol die de Nederlandse overheid heeft gespeeld. „Dat past op dit moment niet”, zei Wijers. „Mij past bescheidenheid.”

AkzoNobel boekte in het eerste half jaar een groei van de omzet met 13 procent tot 3,9 miljard euro. De winst van het verf- en chemiebedrijf AkzoNobel bedroeg 273 miljoen euro; een stijging van 76 procent in vergelijking met de overeenkomstige periode vorig jaar.

AkzoNobel groeide met alle divisies vooral in de snel groeiende economieën, zoals China, Brazilië en India. De omzetgroei ligt in deze landen beduidend hoger in vergelijking met de rest van de wereld. Zo groeide in Azië de omzet van decoratieve verven met 38 procent vergeleken met 2009.

AkzoNobel mikt in China met name op de middengroepen. Door de stijgende welvaart hebben ze meer te besteden en dat geld zullen ze onder meer besteden aan verf. AkzoNobel heeft verschillende zelfstandige bedrijfseenheden die relatief snel groeien. Ze verrichten bijvoorbeeld eigen marktonderzoek en kunnen daardoor snel inspelen op de wensen van de, lokale, cliënt. AkzoNobel streeft binnen vijf jaar naar een verdubbeling van de omzet in China tot 3 miljard dollar. Afgelopen jaar bedroeg het aandeel van het Verre Oosten in de totale omzet ongeveer twintig procent.

AkzoNobel heeft de afgelopen jaren ingrijpende beslissingen en saneringen doorgevoerd. Een maand geleden verkocht AkzoNobel bijvoorbeeld voor 1,3 miljard dollar (1,04 miljard euro) het bedrijfsonderdeel National Starch aan het Amerikaanse Corn Products International. Met de opbrengst wil AkzoNobel onder andere overnames doen in groeimarkten in Azië. National Starch produceert zetmeel voor zowel de voedingsmiddelenindustrie als papierfabrikanten – en past daarom minder in de verf- en chemie strategie van het bedrijf.

In de VS, goed voor ruim 20 procent van de omzet, saneert AkzoNobel in de sector van de decoratieve verven. De stagnerende huizenverkoop maken het moeilijker om de verliezen terug te dringen. Analisten houden er rekening mee dat het bedrijf de verliesgevende sectoren afstoot en zich volledig concentreert op de winstgevende groeimarkten.

„De meeste potentie voor AkzoNobel ligt in China”, zegt bijvoorbeeld analist Jan van den Bosche van Petercam. „Het is de vraag of Wijers vertegenwoordigd wil zijn op de grootste consumenten markt ter wereld. Criterium daarbij zal zijn: hoe snel zijn de verliezen weggewerkt. Een aantrekkende huizenmarkt zou AkzoNobel daarbij helpen.”