Playboy in trek na bod oprichter Hefner

Playboy wordt de inzet van een mogelijke biedingsstrijd tussen oprichter Hugh Hefner en de eigenaar van de voornaamste concurrent van het legendarische blootblad, Penthouse.

Hefner heeft gisteren onverwachts een bod uitgebracht op de aandelen van Playboy Enterprises die hij nog niet in zijn bezit heeft. De 84-jarige ‘creatief directeur’ van het blad wil het bedrijf, dat ook tv-zenders en websites omvat, volledig terugkrijgen in eigen handen. Maar FriendFinder Networks, eigenaar van Penthouse, heeft gezegd met een tegenbod te zullen komen.

Hefner, al meer dan vijftig jaar de verpersoonlijking van het merk Playboy, heeft 70 procent van de aandelen met stemrecht en 28 procent van de aandelen zonder stemrecht. Hij heeft 5,50 dollar (ongeveer 4,40 euro) geboden voor de rest – 40 procent meer dan de slotkoers op vrijdag. Gisteren schoot de koers omhoog in New York, tot 5,55 dollar.

Bij de biedingsprijs van Hefner zou Playboy 185 miljoen dollar (148 miljoen euro) waard zijn. Volgens Marc Bell, bestuursvoorzitter van FriendFinder, is dat echter een „dramatische” onderwaardering van Playboy, een wereldberoemd merk, herkenbaar aan het logo van een konijn met strik.

De waarde van het bedrijf ligt relatief laag wegens moeilijke tijden bij het blad, dat de laatste jaren kampt met teruglopende advertentie-inkomsten en lezersaantallen. Vorige maand maakte het bedrijf bekend met minder personeel te gaan werken om jaarlijks 3 miljoen dollar te besparen. Vorig jaar werd een nieuwe topman benoemd, als opvolger van Christie Hefner, de dochter van de oprichter. Inkomsten worden vooral gezocht in het verbinden van het merk Playboy aan kleding en clubs.

Eerder werd gespeculeerd dat Hefner klaar stond om met pensioen te gaan. Gisteren ontkende hij bij zijn bod echter met klem dat hij belangstelling heeft om zijn aandelen te verkopen.