Nederlanders trekken vaker naar het Sauerland en de Eifel

De vakantievoorkeuren van Nederlanders zijn aan het verschuiven. Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag heeft gepubliceerd. Vooral Duitsland mag zich verheugen in een toenemende populariteit.

Voor korte vakanties (gemiddeld drie dagen) is Duitsland marktleider. Terwijl de andere landen in de nabijheid van Nederland sinds 2002 gestaag minder toeristen uit Nederland aantrokken, steeg het aantal Nederlanders dat voor een kort bezoek Duitsland aandeed in acht jaar tijd met 50 procent naar 1,46 miljoen. Bestemmingen net over de grens, zoals het Sauerland en de Eifel, zijn het meest in trek.

Ook voor de lange vakantie (gemiddeld twaalf dagen) gaan Nederlanders vaker naar Duitsland. Frankrijk was in 2009 nog wel het land met de meeste lange vakanties van Nederlanders: 2,29 miljoen. Maar acht jaar geleden waren dat er nog 2,65 miljoen.

Duitsland groeide in dit marktsegment elk jaar sinds 2002 en is nu bestemming nummer twee. In 2009 vierden 2,06 miljoen Nederlanders een lange vakantie in het buurland.

In 2009 gingen in totaal 12,6 miljoen Nederlanders op vakantie. Ze hielden in totaal 36,4 miljoen vakanties, waarvan ruim de helft in het buitenland. Dat was iets meer dan in 2008, maar het CBS heeft berekend dat het aantal korte vakanties steeg en het aandeel lange vakanties daalde.

De bestedingen daalden daardoor licht, van 15,2 naar 15,1 miljard euro, voor alle vakanties samen. De bestedingen voor binnenlandse vakanties bleven in 2009 stabiel op 2,8 miljard euro.