WK-stress? Wandel wat

Rotterdam. - Vergelijk de wedstrijd van vanavond met het toeleven naar een sollicitatiegesprek, zegt psycholoog Joris de Boer, gespecialiseerd in stressmanagement. „Denk je een goede kans te maken op de functie, dan zul je vandaag vooral een gevoel van opwinding ervaren.” Positieve stress, zoals vlak voor een huwelijk, vakantie of een date. Geef je jezelf weinig kans, dan ervaar je negatieve stress.

De symptomen zijn volgens De Boer in beide gevallen hetzelfde: duizeligheid, hoofdpijn, slecht slapen, snelle ademhaling en verhoogde bloedcirculatie. „Je kunt je vandaag minder weerbaar voelen en wat opvliegerig.”

Er zijn methoden om de stress voor aanvang wat te verminderen. Zoals: vermijd overdag zo veel mogelijk prikkels, zoals internet, voorbeschouwingen en het café met de oranje slingers. De Boer: „Prikkels voeden stress.” Ook lang stilzitten is niet bevorderlijk. Beter kun je voor de wedstrijd even de buitenlucht opzoeken en een wandeling maken. „Frisse lucht brengt je gedachten wat makkelijker op andere onderwerpen.”

WK-stress zit vooral in ons hoofd: wat nu als ik vlak voor de wedstrijd in de file beland? Wat als Nederland verliest? De Boer: „Benoem die piekergedachten, schrijf ze op en daag ze uit. Dat kun je doen door alternatieve gedachten te formuleren: ‘Ik sta nooit in de file, dus waarom nu wel?’ Of: ‘Er is leven na een verloren wedstrijd’.” Vluchtgedrag is volgens De Boer onverstandig: „Denk niet: ‘Ik mag niet denken dat Nederland verliest.’ Juist het blokkeren van zo’n piekergedachte kost energie en leidt tot stress.”

Tijdens de wedstrijd zijn ademhaling en houding van belang. De Boer: „Adem in door je neus, dat vertraagt de ademhaling.” Bij stress zitten we vaak ineengedoken, met verkrampte nekspieren en de schouders naar voren. „Ontspannen lukt vaak al als je je van die verkrampte houding bewust bent.” Dat de wedstrijd, en daarmee de spanningspiek, ditmaal ’s avonds is heeft hoe dan ook invloed op onze nachtrust. „Ik verwacht morgen veel vermoeide mensen op het werk.”