Scissor Sisters pronken met bloot torso en pruik

Pop Scissor Sisters. Gehoord: 5/7 Paradiso, Amsterdam. ***

„Bel je baas en vertel hem nu alvast dat je morgen ziek bent”, hield zangeres Ana Matronic haar publiek voor. Ze beloofde dat het nachtwerk zou worden in een vol Paradiso, waar iedereen danste en meebrulde met de Scissor Sisters. Night Work heet de nieuwe, derde cd van het collectief uit New York, en bij deze uitgesproken ‘gay’-popsterren weet je maar nooit of daar een baan in de seksindustrie of gewoon nobele muziekbeoefening mee bedoeld wordt.

Zanger Jake Shears pronkt op het podium met zijn afgetrainde torso en het onberispelijke kapsel van Ana Matronic zou best haar echte haar kunnen zijn, maar evengoed een plastic pruik. Scissor Sisters maken er een show van, vol camp en ingestudeerde grappen. Ook muzikaal werd niets aan het toeval overgelaten: hun loeiharde computerdisco beukte alsof ze er een veilinghal of een festivalterrein mee moesten platstampen.

Dat was zes jaar geleden nog anders, toen ze plompverloren op een dansavond in Paradiso optraden en meisjes aan de bar kwamen vragen wanneer die gekke act was afgelopen en de deejays weer zouden beginnen. Inmiddels zijn de Scissor Sisters bonafide pophelden, dankzij hits als I don’t feel like dancin’ en hun gilnichtenversie van Pink Floyds Comfortably numb. Onlangs triomfeerde de formatie op het Engelse Glastonburyfestival en in Paradiso werd een vergelijkbare overrompelingstactiek op het willige publiek losgelaten.

Scissor Sisters’ pulserende elektropop grijpt terug op de nichtendisco uit de jaren zeventig van een artiest als Sylvester, en bevat precies genoeg gitaar om ook het rockpubliek te plezieren. Boeiende liedjes hebben ze genoeg, al klinken die nu en dan een beetje plat en staan ze natuurlijk bol van seksuele toespelingen. „Dit is het smerigste lied dat Jake Shears ooit geschreven heeft,” hield zangeres Matronic de sfeer erin bij Running out. Nieuwe liedjes als Fire with fire, sloegen meteen net zo goed aan als de bekendere nummers, in een zaal die dreunde van pompende basnoten en springende mensen.

De grap over Hollandse ‘dykes’ waar je je vinger in kunt steken, hadden ze wel al eens eerder gemaakt. En de falset van Shears klonk verleidelijk, maar alleen totdat de zangeressen hun hoge stemmetjes toevoegden en Comfortably numb ontaardde in een ongemakkelijk gilkoor. Niet alles is perfect bij Scissor Sisters, maar hun muziek heeft een losse sfeer die alles te maken heeft met de uitbundigheid van de homocultuur. Dan heeft iedereen had een lollige avond, gay of straight.