Rondkomen met 'n smalle beurs

Het jaar leek veelbelovend te beginnen. Heineken durfde twee jaar na de overname van het Britse Scottish & Newcastle alweer een nieuwe grote overname aan en kocht in januari de Mexicaanse Femsa Groep. Het modehuis Tommy Hilfiger, met hoofdkantoor in Amsterdam, werd verkocht door private-equitymaatschappij Apax. En de succesvolle beursgang van verzekeraar Delta Lloyd smaakte naar meer.

Maar het optimisme van zakenbankiers en advocaten, dat even op leek te komen in de eerste maanden, is alweer helemaal weg. Toen geloofden ze nog dat 2010 na twee moeilijke jaren weer veel fijner zou worden. Deals en beursgangen zouden in de pijplijn zitten. Nu zeggen ze dat alles uitgesteld is. 2010 wordt een slap jaar. De eurocrisis is de oorzaak. Bedrijven hebben weliswaar hun balansen sterk verbeterd door schuldenlasten terug te brengen, maar durven deze in periode geen avonturen aan.

Dat blijkt ook uit de cijfers over de eerste twee kwartalen. Volgens ThomsonReuters loopt in Nederland het aantal deals in de eerste helft van 2010 met 58 procent nog harder terug dan in de rest van Europa (min 43 procent). In de VS is het aantal slechts met 15 procent gedaald. Maar dan wel ten opzichte van een heel slecht 2009. Alleen in Azië neemt het aantal fusies en overnames nog toe, met 15 procent.

ThomsonReuters heeft het over de grote deals. Als ook de kleine deals worden meegenomen (vanaf 5 miljoen euro), dan is de daling van het aantal deals 7 procent, blijkt uit cijfers van databank Overfusies. Dat aantal van 86 steekt wel schril af tegen de 211 in 2007.

Ook kapitaal aantrekken, waarmee nieuwe avonturen gefinancierd kunnen worden, gebeurt niet meer. In 2008 en 2009 leken Europese bedrijven de obligatiemarkt ontdekt te hebben, waarmee ze hun traditionele afhankelijkheid van banken konden afbouwen. In 2010 is die belangstelling weer weg.

En aandelen uitgeven is ook even geen optie meer. Want wat moet je met de opbrengst doen? De grootste uitgiftes waren van banken, die, noodgedwongen door de crisis, hun balans wel moesten versterken.

Diezelfde banken roepen hun klanten op om vooral gebruik te maken van de mogelijkheden nu. Zij zeggen zelf met gemak hogere leningen aan bedrijven te kunnen verstrekken.

Het een rare markt. Prijzen van prooien zijn met de kwakkelende beurzen relatief laag. Geld aantrekken is makkelijk, met beleggers die hongerig zijn naar nieuw papier en banken die tegen lage rentes willen lenen. Beter kan het niet meer worden. Als niemand daarvan wil profiteren, moet de angst wel diep zitten.

Daan van Lent