Er valt weer wat te kiezen in banenland

Werknemers zijn stilzitten zat. Ze kijken om zich heen op zoek naar nieuwe banen.

Bedrijven moeten weer hun best doen om goed personeel te vinden, en te houden.

De arbeidsmarkt beweegt weer. Na een periode van bijna twee jaar waarin zowel werkgevers als werknemers hun adem inhielden en wachtten op het eind van de economische crisis, kijken beide partijen weer voorzichtig om zich heen. De een op zoek naar een nieuwe baan, de ander op zoek naar nieuwe mensen.

Bij werving- en selectiebureau YER is die nieuwe beweging al duidelijk. In het onderzoek Wat beweegt de kandidaat? Trends in de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden dat het bureau gisteren publiceerde, blijkt dat de mobiliteit onder jonge, hoger opgeleide werknemers snel toeneemt. „Werknemers hebben lang stilgezeten, maar nu kijken ze weer om zich heen”, zegt Yvette van der Vliet, commercieel directeur van YER. „Wij spreken de afgelopen maanden steeds vaker kandidaten die weg willen bij hun huidige werkgever, omdat ze zich weer willen ontwikkelen na twee jaar stilstand.”

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte deze week bekend dat op het hoogtepunt van de crisis, tussen 2008 en 2009, 773.000 mensen van beroep veranderden. Dat zijn er honderdduizend minder dan een jaar ervoor. In die tijd hebben veel werknemers hun tijd min of meer uitgezeten, denkt Van der Vliet. „Ze hebben bezuinigingen meegemaakt en reorganisaties. Er is vaak een groot beroep op hen gedaan door hun werkgevers. Nu willen ze verandering, weg uit die negatieve sfeer.”

De motieven om een andere baan te zoeken, zijn anders dan voor en tijdens de crisis, blijkt uit het onderzoek van YER. „Voor de crisis wilden mensen een andere baan om meer geld te verdienen, tijdens de crisis was meer zekerheid een belangrijk motief. Nu zien we dat mensen weer voor de inhoud gaan.”

De bevindingen van YER komen overeen met een onderzoek onder 5.500 werknemers van verschillende West-Europese landen van organisatieadviesbureau Hay Group. Bijna 60 procent van deze werknemers is van plan om dit jaar op zoek te gaan naar een andere baan. Het bureau waarschuwt werkgevers dan ook voor een „massale personeelsuittocht”.

Bij YER neemt de vraag naar personeel in ieder geval in rap tempo toe. „De vraag naar hoger opgeleiden in commerciële verkoopfuncties begon al rond de jaarwisseling aan te trekken”, zegt Van der Vliet. „Nu zien we in vrijwel alle sectoren dat er weer vraag naar personeel ontstaat. De vraag vanuit de IT is nu bijvoorbeeld heel groot, maar ook in financiële en technische functies moeten we weer mensen leveren. Bedrijven gaan weer voorzichtig nieuwe activiteiten ontplooien.”

Automatiseerder Logica meldde eerder deze maand al op zoek te gaan naar honderden nieuwe, meer ervaren, mensen. Ook adviesbureau Accenture laat weten voor september volgend jaar duizend nieuwe mensen te zoeken. „Een jaar geleden zochten we enkele mensen die iets specifieks konden”, zegt Thomas Mulder, directeur personeelsbeleid van Accenture. „De hoeveelheid opdrachten en het aantal vacatures nemen weer toe. Nu zoeken we weer naar mensen die op allerlei plekken inzetbaar zijn.”

Het zijn vooral de dertigers die rondkijken, merkt Lieselot Oosterkamp-De Graaf, kantoordirecteur bij advocatenkantoor Baker & McKenzie, dat een lichte toename ziet in het aantal werknemers dat vrijwillig vertrekt. „De net afgestudeerden houden we een aantal jaar vast. Maar als ze rond de dertig zijn beraden ze zich. Wat nu verder met mijn leven?”

Deze generatie, ook wel de genereatie-Y genoemd, durft nu weer om zich heen te kijken. Hoe houd je ze vast? „Geef ze snel veel verantwoordelijkheid en begeleiding”, zegt Mulder. „Zodat ze niet de behoefte voelen om buiten de deur te gaan kijken. Jonge werknemers zoeken niet meer een baan voor het leven. Ze gaan op zoek naar functies die passen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Als werkgever moet je zorgen dat je hierbij aansluit.”

Want de tijd dat de werkgever de keus had uit een enorm aanbod van kandidaten lijkt voorbij. „De werkgever dénkt nog dat hij koning is”, zegt Van der Vliet van YER, „Maar dat is voorbij. Goede kandidaten worden weer zeldzaam. Het wordt weer een beautycontest voor beide partijen.”

En dus moet een moderne werkgever opleidingen en begeleidingstrajecten aanbieden. En persoonlijke aandacht, want daar heeft de jonge werknemer veel behoefte aan, zegt Oosterkamp-De Graaf. „Deze generatie vindt een informele sfeer heel belangrijk. Vorig weekeinde hebben we nog een voetbaltoernooi georganiseerd. We zorgen voor een vriendschappelijke cultuur op kantoor. We proberen het hier zo prettig mogelijk voor ze te maken.”