FrieslandCampina wil meer investeren in merkproducten

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina wil de komende tien jaar meer winst uit melk halen. Daarvoor moet de omzet van zuiveldranken, merkkazen en ingrediënten voor babyvoeding jaarlijks met 5 procent groeien. Dat blijkt uit het nieuwe strategisch plan van het bedrijf dat topman Cees ’t Hart gisteren op hoofdlijnen presenteerde.

FrieslandCampina, ’s werelds grootste zuivelcoöperatie met 15.300 aangesloten melkveehouders, maakt ook nu al voornamelijk winst met merkproducten, zoals de zuiveldranken Optimel en Vifit en de kaas Milner. Bulkproducten als melkpoeder en weipoeder moet het echter onder de kostprijs verkopen. De laatste vijf jaar nam de productie van melkpoeder binnen het bedrijf toe, zegt ’t Hart. „Die trend willen we keren.”

Met de extra winst wil FrieslandCampina zijn leden-melkveehouders een „toonaangevend rendement” bieden. Het bedrijf wil tot de top-3 behoren in een lijstje van 20 andere zuivelbedrijven in Nederland, Duitsland, Denemarken en België. Vorig jaar stond het concern op plaats 4.

Boeren ontvangen bij de coöperatie een garantieprijs voor geleverde melk plus een prestatietoeslag die betaald wordt uit de winst. De garantieprijs vormt nu 90 procent van de uitbetaling aan boeren en de prestatie toeslag 10 procent. Als de melkvolumes in de komende jaren gaan stijgen – de verwachting is een groei van 18 procent in het komende decennium, gestimuleerd door de afschaffing van melkquota – dan moet FrieslandCampina nieuwe wegen vinden om meer waarde te halen uit de miljoen kilo melk die het bedrijf per minuut binnenkrijgt. Alleen zo kan de toeslag op peil blijven.

Internationaal wil FrieslandCampina groeien in Zuidoost-Europa, en Noord-Afrika. In Griekenland en het Midden-Oosten heeft het bedrijf al vaste voet aan de grond en vandaaruit wil het verder uitbreiden in de regio. „Het zijn gebieden met een melktekort”, verklaart ’t Hart. Uit landen waar geen dominante marktpositie bereikt kan worden wil het bedrijf zich terugtrekken.

De fusie van twee voormalige concurrenten Friesland Foods en Campina heeft volgens ’t Hart na anderhalf jaar „sneller dan verwacht” resultaat opgeleverd. Het gestelde doel om in 2012 175 miljoen euro kostenvoordelen te hebben behaald, zal al volgend jaar bereikt zijn. „In 2012 komen we uit op een voordeel van boven de 200 miljoen euro”, aldus ’t Hart.