Lespakket sms-diensten betaald door branche zelf

Een lespakket dat kinderen moet voorlichten over ongewenste sms-diensten, is in opspraak. Het pakket van de Stichting Mediarakkers, dat vandaag op een basisschool wordt gepresenteerd, is gemaakt op kosten van de Stichting SMS-Gedragscode, ofwel de brancheorganisatie van sms-aanbieders. Hun werkwijze is omstreden, omdat ze kinderen misleiden waardoor zij sms-abonnementen kopen zonder dat ze dat in de gaten hebben.

Het net afgetreden Kamerlid Ada Gerkens (SP), dat het pakket in ontvangst zou nemen, heeft eergisteren bedankt. Ze vindt dat de campagne zich op te jonge kinderen richt (de hoogste klassen van de basisschool) en te weinig aandacht heeft voor de rol van de industrie bij het verleiden van jongeren tot dure sms-abonnementen met spelletjes, horoscopen en leuke deuntjes. „Leerlingen worden gewezen op de verschillende soorten mobieltjes die te krijgen zijn. Als dit op de school van mijn kinderen gebruikt zou worden, zou ik boos worden.”

Ook Barbara den Uyl van de Consumentenbond zegt desgevraagd: „Deze sector kun je niet op zijn blauwe ogen geloven. Omdat ze zich al een paar jaar niet aan de gedragscode houden, wordt er nu een wet gemaakt die hen ervan zal weerhouden sms-diensten aan argeloze kinderen te verkopen. ”

Woordvoerder van de branche, Jilles van den Beukel, zegt dat de sms-aanbieders kinderen willen voorlichten over het weren van ongewenste sms-diensten. „We scherpen momenteel ook de gedragscode aan”.

Vorig jaar klaagden driehonderd ouders bij de Consumentenbond over ongewenste sms-abonnementen. Die kosten 9 tot 13 euro per week, plus een bedrag per binnengekomen sms. Kinderen hebben meestal niet de gaten dat ze ergens aan ‘vastzitten’. Onduidelijk is ook hoe men van het abonnement afkomt en hoeveel sms’jes men nog zal ontvangen. Voorlichtingsstichting MijnKindOnline werd aanvankelijk benaderd om dit lespakket te ontwikkelen. „Wij wilden het wel maken”, zegt Remco Pijpers, maar alleen als zij tevens de gedragscode zouden respecteren en zouden proberen te voorkomen dat kinderen sms-abonnementen afsluiten. Dat weigerden ze. Dus toen zijn we uit elkaar gegaan.” Media Rakkers wilde het wel doen.