Veronica koopt persbureau ANP

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) krijgt een nieuwe eigenaar. V-Ventures, de investeringsmaatschappij van de Vereniging Veronica, neemt alle aandelen over van de huidige eigenaren. Dat heeft het ANP gisteren bekendgemaakt.

Nu is het grootste en oudste persbureau van Nederland in handen van de investeringsmaatschappijen NPM Capital en GIMV en het management. Het ANP werd in 1934 opgericht door de Nederlandse dagbladen. In 2003 verkochten de krantenuitgevers het grootste deel aan NPM; in 2007 traden zij geheel uit het persbureau.

„Wij willen een betekenisvolle rol spelen in het Nederlandse medialandschap”, zegt directeur Guido van Nispen van V-Ventures. „Met de aankoop van het ANP, dat een belangrijke basisfunctie vervult in de Nederlandse journalistiek, kunnen wij die missie verder invulling geven.” Van Nispen wil geen mededelingen doen over de overnamesom die hij betaalt.

Het ANP haalde vorig jaar een omzet van circa 35 miljoen euro. Het persbureau moest vorig jaar bezuinigen op onder meer fotografie vanwege de economische crisis. Persbureaus wereldwijd staan voor de uitdaging om andere inkomstenbronnen te vinden nu hun traditionele klanten, waaronder dagbladen en omroepen, het economisch moeilijk hebben.

Veronica investeert via V-Ventures onder meer in radiostation Kink FM en mediaschool V-Academy. De vereniging werd rijk met de verkoop van zijn merk aan SBS dat een tv-station en een omroepblad met de naam Veronica exploiteert. Veronica was eind vorig jaar in de race voor NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next. Samen met de Belgische uitgever Corelio bood men op NRC Media, maar dat ging uiteindelijk naar Egeria en Het Gesprek.