Smakelijk eco-blad

Winkels voor natuur- voeding hebben hun eigen culinaire blad. Niet zweverig, zonder dogma’s

Albert Heijn begon ermee, op de kop af 26 jaar geleden. Een gratis consumentenmagazine, met recepten en verhalen over de herkomst van producten. Het blad Allerhande verschijnt nu dertien keer per jaar in een oplage van 2,1 miljoen en is sinds april dit jaar gekoppeld aan een website, allerhande.ah.nl (een mooie site overigens, met informatieve korte filmpjes over basiskooktechnieken).

Waar vrijwel alle publieksbladen sinds het begin van de kredietcrisis zuchten onder het gebrek aan adverteerders is het grootste aantal pagina’s in Allerhande nog steeds gewijd aan reclame. Want niets is natuurlijk echt gratis. Het blad zorgt voor klantenbinding; de verleidelijk gefotografeerde gerechten en romantische verhalen over telers en wijninkopers zijn bedoeld om de kooplust op te wekken.

Dat zo’n tijdschrift werkt, ontdekten ook andere supermarktketens. Boodschappen (oplage 2,4 miljoen, twaalf keer per jaar), verspreid via onder andere Coop, Deen en Hoogvliet, bestaat alweer zestien jaar. Mijn Jumbo (2 miljoen, dertien keer per jaar) stamt uit 2004 en werd dit voorjaar grondig gerestyled. En Super de Boer heeft sinds 2006 haar eigen Lekker Leven (2,8 miljoen, zes keer per jaar).

Tussen al deze reclamekanonnen is Smaakmakend maar een heel kleintje. Het blad (70.000 exemplaren, zes nummers per jaar) wordt sinds 1993 uitgegeven door Biologica, een organisatie voor biologische landbouw en voeding, en verspreid via natuurvoedingswinkels. Dat het tijdschrift niet wijd en zijd bekend is, hoeft daarom geen verbazing te wekken. Maar zonde is het wel, want Smaakmakend is, in elk geval de laatste jaren, een fris en met zorg gemaakt magazine.

Uiteraard, ook in dit blad ontkom je niet aan advertenties. En juist in zo’n natuurvoedingsbode zijn dat niet de meest aantrekkelijke. Het is lastig honger krijgen van een genadeloos close-up gefotografeerde seitanburger van Manitoba-oertarwe. En wat moet je met zo’n wervend tekstje voor Aman Prana Eicosan perilla omega-3-olie: ‘De tweepoligheid tussen vet (celomhulsel) en eiwit (celkern) is van fundamenteel belang voor het behoud en de structuur van alle levende cellen’?

Maar sla de gesponsorde pagina’s om en je houdt een culinair magazine over dat minder dogmatisch en minder zweverig van toon is dan je op grond van de advertenties zou vrezen. De zomereditie van Smaakmakend (nu in de winkel) besteedt aandacht aan de open dagen bij bio-boeren (12 en 13 juni a.s.) en aan een eco-eettuin, met tips over zaaien en mesten.

De recepten zijn elk nummer weer het fijnste deel van Smaakmakend. Daartussen vind je zelden seitanburgers, vegetarische gistsmeersels en sojakaas. Het is allemaal vers, van het seizoen en lekker maakbaar. Dit keer is er aandacht voor boter, met recepten voor kruidenboters, potted shrimp, bearnaisesaus en boterkoek, karnemelkijsjes en karnemelkscones.

Niks geitenwollensokkerigs aan dus. In tegendeel, die potted shrimp – een oud-Engelse manier om garnaaltjes in te maken – verdienen het weer helemaal hip te worden.

Zie de kookrubriek van Janneke Vreugdenhil op nrc.tv