Midas' aantrekkingskracht

Steve Jobs, de baas van computer- en telefoonbouwer Apple, zal afgelopen week met instemming gekeken hebben naar de beurskoers van zijn bedrijf. Afgelopen woensdag sloot het aandeel Apple op 244,11 dollar.

Niet de koers was zo verheugend, in april tikte Apple al eens de 270 dollar aan. Maar Apple was deze week voor het eerst meer waard was dan aartsrivaal Microsoft en daarmee het meest grootste technologiebedrijf ter wereld. Apple’s marktwaarde bedroeg die dag 222 miljard dollar (180 miljard euro), die van Microsoft 219 miljard. De visionair Steve Jobs versloeg zijn tegenstander Bill Gates op diens sterkste punt: gevoel voor zaken.

Jobs is al enige jaren de Koning Midas van de technologiesector. Alles wat er sinds 2000 uit de fabrieken van Apple rolt, verandert stante pede in goud. Eerst de iPod (2001), toen de iPhone (2007) en sinds een paar maanden de iPad, die gisteren voor het eerst buiten de VS te koop was. Ook in Londen, Parijs en HongKong leidde dat tot lange rijen Apple-adepten die zielsgelukkig een paar honderd dollar neertelden voor de tablet-computer.

Maar succes heeft zijn prijs, toonde Bill Gates al aan. Microsoft ligt al jaren onder vuur van mededingingsautoriteiten in de hele wereld vanwege de marktdominantie op softwaregebied. In de VS werd gedwongen splitsing overwogen, voormalig eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) legde Microsoft recordboetes op en het bedrijf mag zijn besturingssysteem Windows niet meer standaard met de eigen internetbrowser Explorer leveren.

Apple’s machtsovername op de beurs betekent ook dat toezichthouders nog scherper naar de marktmacht van het bedrijf gaan kijken. Met name liedjeswinkel iTunes trekt al enige tijd de aandacht van het Amerikaanse openbaar ministerie. Juist deze week leidde een akkefietje tussen Apple en Amazon tot opschudding. Apple, nu al de grootste aanbieder van online muziek (70 procent marktaandeel) overtuigde muzieklabels ervan om Amazon niet het exclusieve eerste recht op sommige nieuwe uitgaves in ruil voor extra promotie. De twee giganten bestrijden elkaar ook al op het gebied van e-books en e-readers (Apple met de iPad, Amazon met de Kindle) en online videodiensten. Of het tot een mededingingszaak komt is nog onzeker.

Apple toonde als eerste aan dat consumenten bereid zijn te betalen voor online-muziek en werd zo, na het ineenstorten van de cd-markt, de redder van de muziekindustrie. Het vermogen om massa’s te mobiliseren bleek daarbij cruciaal. De muziekindustrie mag hopen dat Apple’s marktmacht niet afgebroken wordt. Ondanks de hoge marges die Apple hen berekent.

Egbert Kalse