SELECTIE Buitenland

België

Antwerpen Vijftig jaar geleden overleed Willem Elsschot, een van de grootste Vlaamse auteurs van de twintigste eeuw. Zijn geboortestad Antwerpen herdenkt dit met een reeks activiteiten onder de titel ‘Stad van Elsschot’. Hoogtepunt daarvan is de expositie Dicht bij Elsschot in het Letterenhuis. Curator Wieneke ’t Hoen laat Willem Elsschot/Alfons de Ridder zien zoals hij niet eerder te zien was: als zakenman, pater familias, Vlaming en schrijver. Met een schat aan nieuw verworven handschriften, documenten, foto’s en geluidsopnames, én met nog nooit publiekelijk vertoonde familiefilmpjes. De bezoeker kijkt mee over de schouder van de auteur bij de totstandkoming van meesterlijke novelles als Kaas, Lijmen en Het dwaallicht en ziet de cynische en hardwerkende zakenman zijn klanten ‘lijmenderwijs’ verschalken.

30 mei t/m 31 dec, Letterenhuis, Minderbroedersstraat 22, Antwerpen, di t/m zo 10-17u; Inl www.letterenhuis.be, www.stadvanelsschot.be en 0032 32229320.

Brussel Het Belvue Museum op de Brusselse ‘kunstberg’ is gevestigd in het laat achttiende-eeuwse Bellevuehôtel. De geschiedenis van België staat er centraal. In de huidige expositie kan de bezoeker inzoomen op het zeventiende-eeuwse schilderij Gezicht op Brussel van de in Antwerpen geboren en in Brussel overleden schilder Jean-Baptiste Bonnecroy (1618-1676). Het doek geeft Brussel in vogelvluchtperspectief weer en houdt het midden tussen een landschap en een landkaart. Het stadhuis, de Sint-Goedelekathedraal, het hof van de hertogen van Brabant en de veertiende-eeuwse stadswallen zijn erop te onderscheiden. Na deze interactieve kennismaking worden de verschillende wijken van Brussel gepresenteerd en kan de bezoeker vanuit het museum diverse wandelingen door de stad volgen.

T/m 19 sept., Belvue Museum, Paleizenplein 7, Brussel, di t/m zo 10-18u. Inl www.belvuemuseum.be en 0032 25450800.

Antwerpen Dertien beeldend kunstenaars werden uitgenodigd om in het Middelheimmuseum hun licht te laten schijnen over standbeelden en monumenten in onze tijd: welke relevantie hebben ze nog, en is er een toekomst voor het vererende standbeeld? Voor wie of wat kan een kunstenaar nog zinvol een monument creëren? Hoe verhoudt de kunstenaar zich tot zijn opdrachtgever? De werken die voor deze gelegenheid werden gemaakt door onder anderen Jan de Cock, Kendell Geers, Nadia Naveau en Johan Creten worden in het prachtige openluchtmuseum tentoongesteld. Sommigen scharen zich in de typisch negentiende-eeuwse traditie, anderen zetten zich er unverfrohren tegen af.

T/m 19 sept, Middelheimmuseum, Middelheimlaan, Antwerpen, di t/m zo 10-21u; inl www.middelheimmuseum.be en 0032 32883360.

Antwerpen Met het boek Antwerpen, stad aan de stroom zette fotograaf Filip Tas in 1969 een nieuwe maatstaf neer voor ‘stedelijke fotografie’. Ook als fotograaf voor onder meer De Standaard, de BRT en Avenue bepaalde hij nieuwe richtingen voor zowel pers- als kunstfotografie. Het Fotomuseum in Antwerpen stelt een grote selectie tentoon uit de nalatenschap van Tas, die in 1997 overleed. In het museum lopen tegelijkertijd exposities van werk van Allan Sekula (Ship of Fools), van Amerikaanse fotografie sinds de jaren zeventig, Jackie Lecoutourier en Alain van Haver.

T/m 5 sept., Fotomuseum Provincie Antwerpen, Waalsekaai 47, Antwerpen, di t/m zo 10-18u. Inl www.fotomuseum.be en 0032 32429300

Groot-Brittannië

Londen De bevroren beelden van de Deense Christen Købke (1810–1848) komen rechtstreeks uit het Noorden, met ruimte, licht en rust. Vanaf jongs af aan maakte Købke realistische schilderijen, die goed verkochten. Zijn drang naar precisie in lichtval en perspectief resulteerde altijd in een opgeruimd tafereel en zijn technische deskundigheid dankt hij aan zijn intensieve studie in Kopenhagen.

T/m 13 juni, Christen Købke: Danish Master of Light, National Gallery, Trafalgar Square WC2N, 004420 7747 2885 & www.nationalgallery.org.uk

Londen All My Sons met David Suchet en Zoë Wanamaker is een verhaal van Arthur Miller over liefde, schuld en familiegeheimen. Het wordt in Londen al de zomerblockbuster van de West End genoemd. Het verhaal, uit 1947, gaat over de steun die een vrouw haar man geeft, die zijn familie belangrijker vindt dan zijn werk. Miller haalde de inspiratie uit een nieuwsbericht over piloten in de Tweede Wereldoorlog, die verongelukten nadat iemand defecte onderdelen aan het leger verkocht.

T/m 11 sept, All My Sons, Apollo Theatre, Shaftesbury Avenue, London W1D, 0044207 098 7010 & www.apollo-theatre.co.uk.

Edinburgh In de beeldentuin Jupiter Artland staan droomachtige beelden van ondermeer Antony Gormley en Anish Kapoor, die gemaakt zijn voor de omgeving. Ook laat Nathan Coley ons in In Memory filosoferen bij een familiebegraafplaats en Cornelia Parker maakte een stalenconstructie van een vuurwapen. Bezoekers krijgen een kaart, maar er is geen speciale route, zodat iedereen de tuin op eigen manier kan ontdekken.

T/m 12 sept, Jupiter Artland, Bonnington House Steadings, Wilkieston, Edinburgh EH27, 0044131 257 4170 & www.jupiterartland.org.

Londen Het onlangs voor het publiek geopende restaurant Paramount Club in hartje Londen in Centre Point is het hoogste restaurant van de stad. Men geniet in 360 graden van het panoramisch uitzicht op de 32ste verdieping; zelfs Windsor Castle is te zien. Het restaurant serveert modern Brits eten, ook ontbijt en lunch, en een verdieping lager zijn er een champagnebar en uitzichtgalerij.

Paramount Club is nu hoger dan het Park Lane Hilton restaurant, maar de favoriete BT toren zal volgend jaar heropenen met een draaiend restaurant op de 40ste verdieping.

Paramount Club, Centre Point, 101-103 New Oxford Street, London WC1A, 004420 7420 2900 & www.paramount.uk.net

Londen Wereldkaarten werden vaak gemaakt voor propaganda zo blijkt op een expositie in de British Library. De oudste van de tot voorheen nooit getoonde kaarten is van 200 jaar na Chr, de jongste is van Turnerprijswinnaar Grayson Perry.

T/m sept, The British Library, Londen NW1, 0044843 2081144 & www.bl.uk/magnificentmaps