Cosmeticabaas gaat grootste divisie Philips leiden

Technologiebedrijf Philips heeft vanaf 1 september een nieuwe baas voor zijn grootste divisie, Consumer Lifestyle. Pieter Nota, nu nog verkoopdirecteur bij het Duitse cosmeticaconcern Beiersdorf, wordt de opvolger van Andrea Ragnetti. Die kondigde in april zijn vertrek aan als topman van de divisie waar onder meer televisies, huishoudelijke apparatuur en scheerartikelen gemaakt worden. De 45-jarige Nota werkte voordat hij begon bij Beiersdorf (onder meer bekend van het merk Nivea) bij Unilever.

Andrea Ragnetti vertrekt volgens Philips uit vrije wil, hoewel hij een van de mogelijke opvolgers was van topman Gerard Kleisterlee, wiens contract volgend jaar afloopt. Onder Ragnetti’s leiding werd de divisie Consumer Lifestyle zwaar gereorganiseerd, met name om de verliezen van de tv-sector terug te dringen. Philips stootte de verkoop van tv’s in onder meer de Verenigde Staten af. Het gaf licenties op het merk Philips aan het Japanse elektronicaconcern Funai. Dat heeft goed gewerkt, constateerde de Amerikaanse Philips-directeur Bret Furio onlangs. Volgens hem zal Philips na 2013 het Funai-contract verlengen. Volgens Furio bedraagt de omzet uit de licenties aan Funai 5 tot 10 procent van de Amerikaanse omzet, „meer dan we gehoopt hadden”.

Consumer Lifestyle is goed voor ruim eenderde van de omzet van Philips en is wat omzet betreft nu een fractie groter dan de medische tak en de lichtdivisie van het technologieconcern. Het is de verwachting dat Pieter Nota met zijn cosmetica-ervaring Lifestyle verder transformeert van consumentenelektronica naar wat Philips health & wellbeing noemt: apparaten en diensten die gezondheid en leefplezier bevorderen.