Kort nieuws Economie

ESA: ‘IJsland moet Icesave-spaarders compenseren’

Door onze financiële redactie

Amsterdam, 27 mei. De IJslandse regering is op basis van Europese afspraken gehouden aan het terugbetalen van in totaal 3,8 miljard euro aan spaartegoeden aan Nederlandse en Britse spaarders van de internetspaarbank Icesave. Dat concludeert de Europese vrijhandelsorganisatie ESA in een brief aan de IJslandse regering. De ESA moet ervoor zorgen dat IJsland, Noorwegen en Liechtenstein zich aan de regels houden voor de Europese Economische Ruimte. IJsland weigert vooralsnog gedupeerde Icesave-spaarders te compenseren voor geleden verliezen. De Britse en Nederlandse regeringen schoten toen Icesave failliet ging, de betaling uit het depositogarantiestelsel voor en zijn sindsdien vergeefs met IJsland in onderhandeling om dat geld terug te krijgen.

Lagere omzet voor de horeca

Den Haag, 27 mei. De Nederlandse horeca heeft de omzet in het eerste kwartaal met bijna 6 procent zien afnemen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit vandaag gepresenteerde cijfers van het CBS. De afname ligt hiermee in de lijn met die van 2009. De omzetdaling was het grootst bij restaurants en cafés met ruim 7 procent. Cafetaria’s, die vorig jaar als enige horecabranche een kleine omzetgroei boekten, zagen de omzet met 3 procent dalen. (ANP)

Meer klachten over discriminatie

Utrecht, 27 mei. Bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) zijn het afgelopen jaar 473 klachten ingediend. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met het jaar ervoor. De meeste klachten hadden betrekking op discriminatie op grond van leeftijd en handicaps of chronische ziekten. Dat vandaag blijkt uit het jaarverslag van de CGB. De commissie denkt dat de stijging deels is toe te schrijven aan een voorlichtingscampagne, maar sluit niet uit dat er sprake is van verharding op de werkvloer. (ANP)

EU: consument kan zelf garage kiezen

Brussel, 27 mei. Consumenten kunnen voortaan hun auto eenvoudiger door een garage naar keuze laten onderhouden en repareren zonder te vrezen voor de garantie. De Europese Commissie heeft hiervoor regels aangenomen. Zo wordt het eenvoudiger voor reparatiebedrijven om toegang te krijgen tot technische informatie over auto’s van diverse merken. Die informatie is nodig om auto's te kunnen repareren en maakt het eenvoudiger om niet-originele onderdelen te kunnen gebruiken. (ANP)