Bossche bus is elektrisch. De rest moet volgen

Noord-Brabant moet elektrisch gaan rijden: 200.000 voertuigen over tien jaar, zo wil de provincie.

Tingeling, tingeling! Josephine Davis stuurt haar elektrische stadsbus behendig door de smalle straten van de binnenstad van Den Bosch. Ze laat de zilverkleurige bel boven de voorruit enthousiast klingelen. „Zie je!” Ze wijst. „Die twee winkelende dames hoorden ons niet aankomen, omdat we zo stil rijden, maar op de bel reageren ze. Iedereen reageert op de bel. Kijk maar!” Ze tingelt. Ze wijst. Ze heeft gelijk. Iedereen kijkt om.

Sinds begin dit jaar rijden er drie elektrische bussen van het Bossche station naar het centrum. Reizigers die zich niet per bus, maar wel elektrisch willen verplaatsen, kunnen een elektrische auto van Greenwheels huren of een elektrische NS-scooter.

Onder de naam Powered by Brabant stimuleert de provincie elektrisch rijden. Ze werkt samen met onder andere energiebedrijf Essent, busbedrijf Arriva en de gemeente Den Bosch. Het doel: dat er in 2020 in Noord-Brabant 200.000 elektrische voertuigen rijden. Eerder maakte de provincie hier vijf miljoen euro voor vrij. Vandaag maakte ze bekend dat ze daarvan 2,8 miljoen euro uittrekt om tot eind 2011 technologische ontwikkelingen aan te moedigen.

Provinciebestuurder Lily Jacobs (PvdA): „Mensen vinden je al gauw een zeur al je zegt dat fossiele brandstoffen opraken. Ook al laten voorspellingen zien dat de olievoorraad over vijftig jaar op is en de steenkoolvoorraad over tachtig jaar. Ook al weten we dat de energievraag in China de afgelopen vijftig jaar is verhonderdvoudigd. Ook al is bekend dat we in 2020 met negen miljard mensen op de aarde wonen. Je zet nu eenmaal niet makkelijk op de politieke agenda: wij willen het klimaat redden.” Dus zette Jacobs energie op de agenda. „We willen de economie overeind houden en concurrerend zijn”, zegt ze.

Jacobs’ aanpak zorgde ervoor dat Mart Noordam en zoon hun bedrijf, All Green Vehicles, eind vorig jaar van het Zuid-Hollandse Maasland naar Oosterhout verplaatsten. De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (die voor de provincie de economie stimuleert) kocht 25 procent van de aandelen. Zo moedigt de provincie de productie van elektrische voertuigen door vader, zoon en hun twintig werknemers aan. Noordam: „Dit jaar maken we 350 elektrische voertuigen. Volgend jaar 1.500.”

Voor Den Bosch liet Noordam drie bussen uit Tsjechië komen. Hij sloopte de dieselmotoren eruit en zette er elektrische motoren in. Dat doet hij ook met wagens. Met autobouwers als Ford en vrachtwagenbouwers als Iveco maakte Noordam afspraken. „We leveren vooral voertuigen aan gemeenten die bijvoorbeeld willen dat hun plantsoenendienst elektrisch rijdt. Maar ook de HEMA, de C&A en de V&D in Amsterdam laten hun goederen aanvoeren door elektrische wagens die wij hebben geproduceerd.”

Nee, de toekomst van All Green Vehicles ligt niet bij de personenauto’s. Noordam: „De grote personenautofabrikanten komen over twee jaar allemaal zelf met elektrische auto’s op de markt.” Hij richt zich op bedrijfswagens en openbaar vervoer. „We hopen dat grote vrachtwagenfabrikanten ons over tien jaar vragen onderdelen te leveren voor elektrische motoren.”

Dat de provincie weer geld vrijmaakt voor elektrisch rijden, biedt Noordam mogelijkheden. „Misschien kunnen we nieuwe oplaadsystemen ontwikkelen. We denken aan inductie – je kent dat wel van die kookplaten. Platen in de grond waar een auto overheen kan rijden, zodat hij automatisch opgeladen wordt. Of we gaan cellen ontwikkelen waarmee auto’s langere afstanden kunnen afleggen.”

Buschauffeur Josephine Davis heeft genoeg van de bel. Ze wijst nu op haar versnellingspook. Daarmee kies je of je vooruit wilt of achteruit; verder niets. En op haar pedalen. Er zijn alleen een gaspedaal en een rem. „Of mag ik nu geen gaspedaal meer zeggen?” Ze lacht en stopt voor een rood licht. Dan brengt ze haar vinger naast haar oor. „Hoor je?” zegt ze. „Helemaal stil. Dat vind ik rustgevend.” Groen.