Twittertoneel van Hanna Bervoets

Theater Roes door Firma MES. Gezien: 18/5 Theater a/h Spui, Den Haag. Tournee t/m 20/6. Inl: firmames.nl. ***

Het decor staat vol met levensgrote sterren: Bardot, Bogart, Doutzen, Marlboro Man en het Michelinmannetje. De jonge theatergroep Firma Mes presenteert zich met Roes, het toneeldebuut van Hanna Bervoets, columniste van Volkskrant Magazine.

Aya, Bo en Venus brengen een nacht door in een disco, waar ze strijden om de aandacht: „We staan in een kring en dansen op electrohitjes. Het is vijf uur 's ochtends maar ook nacht, wij dansen door, door, door.” De aankleding is uitzinnig: donkere actrice Roos Eijmers draagt een jurk in de vorm van een koffer; Daan van Dijsseldonk is gehuld in een kindersoldatenpak en de blonde Lindertje Mans draagt iets wijd uitstaands en onbestemds.

Met Roes heeft het gezelschap een nieuw toneelgenre uitgevonden: columnistentheater, met snelle, korte scènes die klinken als columns. Er zitten sterke scènes tussen en minder sterke. Dat is het risico van deze open, losse vorm zonder een verhaallijn.

De twittergeneratie komt hier aan het woord, met als kenmerk de vluchtigheid en snelheid van alles, zowel wat betreft gesprekken en contacten. Fraai is de scène waarin Bo de kunstenaar uithangt en beroemdheid pretendeert. Hij moet nadenken wat hij wil zeggen met zijn sculpturen, iets met gender bijvoorbeeld, dat is altijd goed voor „semi-intellectuele talkshows en verjaardagsfeestjes”.

Zodra Bervoets de snijdende ironie toelaat, zijn haar teksten op zijn best. Soms misssen ze doel en dan is het vooral regisseur Thomas Schoots die met bizarre vondsten de scènes pimpt, zoals verblindend oranje licht, een stroboscoop, danspassen en karikaturale mimiek.

Als er een overkoepelend thema is te ontdekken, dan gaat het over verveling en lusteloosheid, gecompenseerd door praatzucht. De gesprekken bezitten een wonderlijke balans tussen spitsvondigheid en leegheid. Maar een dwingend geheel ontbreekt.