'Roes' brengt flitsende columns als theater

Theater

Roes

door Firma MES. Tournee t/m 20/6. ***

Het decor staat vol met levensgrote sterren van de laatste decennia: Brigitte Bardot, de stoere Marlboro Man, en het opgewekte, uit autobanden gestapelde Michelinmannetje. In Den Haag presenteert het jonge theatergezelschap Firma MES zich met de voorstelling Roes, geschreven door Hanna Bervoets, columniste van Volkskrant Magazine. Regisseur Thomas Schoots las enkele van haar vaak scherpzinnige en geestige, soms weerbarstige columns en vroeg Bervoets een theatertekst te schrijven.

Er zitten treffende oneliners in haar tekst, zoals: „Iedereen die geen kinderen heeft, heeft ongeboren kinderen.” En: „We vechten niet tegen de tijd, iedereen vecht tegen de spijt.” Dit klinkt serieus, maar dat is Roes niet. Woorden als geestig, snel, navrant en provocerend passen beter. Kostuums en speelstijl hebben iets uitzinnigs. Drie jongeren brengen een nacht door in een disco, waar ze strijden om de meeste aandacht.

Met Roes heeft het gezelschap een nieuw toneelgenre uitgevonden, dat van het columnistentheater: snelle, flitsende columns gebracht als theater. Er zitten sterke scènes tussen en minder sterke, dat is het risico van deze open, losse vorm zonder een verhaallijn. Het is de internetgeneratie die aan het woord komt met als kenmerk de vluchtigheid en snelheid van alles, zowel wat betreft gesprekken en contacten.

Zodra Bervoets de snijdende ironie toelaat, zijn haar teksten het best. Soms misssen ze doel en dan is het vooral de regisseur die met bizarre vondsten de scènes pimpt, zoals verblindend oranje licht, danspassen en karikaturale mimiek.