Gouden Palm naar 'saaie film'

De toekenning van de Gouden Palm aan de Thaise filmmaker Apichatpong Weerasethakul voor Uncle Boonmee who can recall his past lives heeft geleid tot sterk verdeelde reacties.

Volgens de Franse krant Libération heeft de jury van het filmfestival van Cannes gekozen voor ‘grand cinéma’. Maar concurrent Le Figaro noemt de film „saai en onbegrijpelijk” en speekt van ‘La palme de l’ennui’ (‘De Gouden Palm van de verveling’). Het Spaanse dagblad El Pais schrijft dat de winnaar „slaapverwekkend, absurd en grotesk” is.

De toekenning van de Gouden Palm aan de Thaise filmmaker Apichatpong Weerasethakul voor Uncle Boonmee who can recall his past lives leidt tot sterk verdeelde reacties. De meditatieve film gaat over de nierpatiënt Boonmee, die niet lang meer te leven heeft en in zijn laatste dagen bezoek krijgt van zowel zijn overleden vrouw als zijn zoon, die voortleeft in de vorm van een soort mensaap. De grens tussen mens en dier, en leven en dood, is dun in de film. Weerasethakul (Bangkok, 1970) kreeg in Cannes eerder de Prix du Jury voor Tropical Malady (2005).

De jury had veel tijd nodig om tot de beslissing te komen. „We hebben er al de hele dag over gepraat”, zei juryvoorzitter Tim Burton na afloop van de prijsuitreiking. Hij prees de film omdat die gebruikmaakt van elementen uit het fantasygenre „op een manier die ik nog nooit gezien had”.

De Grand Prix (informeel: de tweede prijs) ging naar de Franse regisseur Xavier Beauvois voor Des Hommes et des Dieux, een op feiten gebaseerd drama over een groep monniken in Algerije, die in het nauw zijn gedreven door terroristen, maar toch besluiten op hun post te blijven. De Prix du Jury (derde prijs) ging naar Un Homme Qui Crie van Mahammat-Saleh Haroun uit Tsjaad. De film gaat over een oud-zwemkampioen die zijn zoon verraadt om zijn baan als badmeester te behouden, terwijl intussen het land wegzinkt in een burgeroorlog.

Mathieu Amalric kreeg de prijs voor beste regisseur. Hij speelt in Tournée zelf de rol van een televisieproducent die aan lager wal geraakt is en met een Amerikaanse groep erotische danseressen langs Franse provincieplaatsen trekt. Amalric riep de danseressen met wie hij de film heeft gemaakt, op het podium om de prijs met hem in ontvangst te nemen.

Beste actrice was Juliette Binoche voor haar rol als ‘Zij’ in Copie Conforme van de Iraanse regisseur Abbas Kiarostami, waarin ze een galeriehoudster met een moeizaam huwelijk speelt. Binoche greep de prijsuitreiking aan om aandacht te vragen voor het lot van Jafar Panahi, de Iraanse filmmaker die even buiten Teheran gevangen wordt gehouden en sinds vorige week in hongerstaking is gegaan. Na zijn arrestatie nodigde Cannes hem uit om deel te nemen aan de jury. Zijn stoel is gedurende het festival symbolisch leeg gebleven.

De prijs voor beste acteur moest worden gedeeld. Javier Bardem kreeg de prijs voor zijn rol als de straathandelaar Uxbal in Biutiful van Alejandro Gonzalez Inarritu, dat lief en leed schetst van de onderklasse in Barcelona. De Italiaanse acteur Elio Germano kreeg de prijs ook, voor zijn extraverte rol in La nostra vita van Daniele Lucheti, als een bouwvakker die zelf in zaken gaat nadat hij jong weduwnaar is geworden.

Het beste scenario schreef de Zuid-Koreaanse regisseur Chang-Dong Lee met Poetry, over een grootmoeder die een cursus poëzieschrijven volgt en zo op een nieuwe manier naar de wereld leert kijken.