Facebook komt met nieuwe privacyregels

Sociaalnetwerksite Facebook stelt na aanhoudende kritiek zijn privacyvoorwaarden bij. Binnen enkele weken hebben gebruikers meer controle over wat ze delen met anderen, heeft oprichter Mark Zuckerberg toegezegd.

Facebook ligt onder vuur van privacyorganisaties omdat het gegevens van zijn 400 miljoen gebruikers te makkelijk ter beschikking stelt van derden. Deelnemers van Facebook worden na de recente introductie van nieuwe diensten gestimuleerd zoveel mogelijk van hun gegevens openbaar te maken, mede om het adverteerders naar de zin te maken.

Hoewel het netwerk ooit begonnen is als een beschermde omgeving om foto’s en berichten uit te wisselen met vrienden en familie, veranderde het in vijf jaar tijd in een open sociale omgeving, waarin veel meer informatie publiekelijk is. Oprichter Mark Zuckerberg schreef gisteren in zijn column in de Amerikaanse krant The Washington Post dat het „moeilijk is om 400 miljoen mensen tevreden te houden. Soms handelen we te snel en nu, na het horen van de zorgen over Facebook, reageren we op die bezwaren”. Eerder had een medewerker van het populairste netwerk ter wereld al laten doorschemeren dat Facebook is geschrokken van de reacties.

Zuckerberg belooft eenvoudiger privacyvoorwaarden. Die zijn bij Facebook veel langer en ingewikkelder dan bij andere sociale netwerken. Hij garandeert dat Facebook geen persoonlijk informatie met derden zal delen als de gebruiker dat niet wil. Zuckerberg reageert niet op bezwaren van privacyorganisaties dat de functie om persoonlijke informatie te delen standaard wel geactiveerd is.