Van Dijksterhuis mocht Art Rotterdam 'wilder'

Journalist Edo Dijksterhuis is de nieuwe directeur van kunstbeurs Art Amsterdam. Galeries mochten van hem komen met „uitzinnige en ongehoorde” presentaties.

Hij had de allermooiste baan ter wereld, vond Edo Dijksterhuis (39), chef kunst bij het Financieele Dagblad. Maar na twaalf jaar verviel hij in routine, kon hij zelfs in het holst van de nacht met één oog dicht een tentoonstellingsrecensie schrijven. Tijd, vond hij, „om de kunstwereld eens vanuit een ander hoek te bekijken”.

Toen hij ruim een jaar geleden een persbericht ontving over het vertrek van Anneke Oele als directeur van Art Amsterdam stelde Dijksterhuis zich per ommegaande mail beschikbaar als haar opvolger. Uit zestig kandidaten werd de kunstjournalist gekozen tot de nieuwe directeur van de grootste Nederlandse beurs voor hedendaagse en moderne kunst.

Een vijfdaags evenement organiseren is „meer dan een fulltimebaan”, ontdekte Dijksterhuis de afgelopen tien maanden. Hij benaderde vele tientallen galeriehouders, sprak nog veel meer verzamelaars en reisde naar de kunstbeurzen van Kopenhagen, Berlijn, Londen, Parijs, Milaan en Miami. Had hij daar als criticus alleen oog voor de kunst, nu richtte hij zijn aandacht op heel andere zaken.Wat voor vloerbedekking is er gebruikt? Hoe is de verlichting geregeld, de bewegwijzering en wat voor koffie wordt er geschonken?

Dijksterhuis prijst zijn voorganger die de vorige zeven edities van de kunstbeurs leidde. „Anneke Oele heeft voor een enorme kwaliteitsimpuls gezorgd.” Toch zal Art Amsterdam onder zijn leiding een andere richting inslaan, zegt hij. „Het mag wel wat wilder en spannender.”

De centrale tentoonstelling op de beurs, steeds verzorgd door een museum of curator, is nu ingeruimd als een nieuw programmaonderdeel: No Holds Barred – alles mag, alles kan, een term ontleend aan het Amerikaanse showworstelen. Dijksterhuis nodigde de deelnemende galeries uit ideeën in te sturen voor „uitzinnige, ongehoorde of spectaculaire presentaties”. Een internationale jury selecteerde zestien voorstellen, die ieder 25 vierkante meter beursvloer kregen toegewezen.

Voor het eerst is er ook een verzamelaarsprogramma, genaamd Club C. Het beslaat drie dagen en is bedoeld voor binnen- en buitenlandse collectioneurs.

Een andere noviteit is dat Art Amsterdam de eerste CO2-neutrale kunstbeurs wordt. Niet alleen kunnen bezoekers via de website voor 5 euro een treinkaartje naar Amsterdam kopen, ook wordt al het energieverbruik gecompenseerd met de aankoop van certificaten in een Chinees windenergiepark.

Tussen de kunstbeurzen van Amsterdam en Rotterdam woedt al jaren een soort Ajax-Feyenoordcompetitie. Onder galeriehouders is Rotterdam favoriet: intiemer en meer cutting edge.

Met zijn plannen voor een wildere beurs heeft Edo Dijksterhuis niet alle tegenstanders van Art Amsterdam op voorhand weten te overtuigen. Diana Stigter, Juliètte Jongsma en Martin van Zomeren, niet de minste Amsterdamse galeriehouders, presenteren volgende week samen met drie buitenlandse galeries een alternatieve beurs in een grachtenpand: de Mini Market.

Gevraagd naar het waarom, zegt Jongsma de grote beurs in de Rai „te tuttig” te vinden.

„Jammer”, is het korte commentaar van Dijksterhuis.

De nieuwe directeur hoopt dat zijn debuutbeurs spannend wordt, dat bezoekers het zo naar hun zin hebben dat ze „nóg een keer willen gaan”. Dat hij de kunst vooropstelt, blijkt uit Dijksterhuis’ keuze voor de openingshandeling. Opende koningin Beatrix vorig jaar de jubileumeditie van Art Amsterdam, komende woensdag zal de Waalse performancekunstenaar Jonathan de Winter het startschot geven. Dijksterhuis belooft een opening „die niemand zal ontgaan”.

Art Amsterdam van wo 26 t/m zo 30 mei in de Amsterdam Rai. Toegangsprijs 20 euro. Zie ook www.artamsterdam.nl