Stevig en vertrouwd

Ze hebben er verstand van, daar in München. Dat dringt weer eens tot je door als je in de 320d efficiënt dynamics stapt. De stoelen, het stuur, de pedalen, de versnellingspook. Alles past, alles klopt en alles zit op de juiste plaats. De vormgeving is ingehouden. Niet omdat je geen uitbundige chroomstrips en multifunctionele knoppentableaus worden gegund, maar meer omdat ze de kwaliteit liever op een andere manier tot uiting brengen.

Het rijden is net zo. Het voelt stevig en vertrouwd aan, je weet wat je doet en de auto vertelt je onmiddellijk of het nou wel zo’n geslaagd idee was om dat bochtje met 85 te nemen. Meestal wel, er kan meer met deze auto dan je denkt.

Ruim is-ie niet. De chauffeur en zijn medepassagier zitten prima. Maar achterin is het minder, en de bagageruimte is ronduit klein. Deze auto is er vooral om jezelf te verplaatsen. Plus je aktetas en je laptop met zo’n belangwekkende presentatie erop.

Tot zover is het een BMW zoals die er wel meer zijn. De lieveling van de omhoog strevende projectmanager die van zijn baas in een mooie auto mag rijden. Maar deze auto heeft iets extra: een verbazingwekkend laag brandstofverbruik. De auto stoot 109 gram CO2 per kilometer uit en dat is ruim onder de grens van 116 gram waar voor leaserijders het 25-procentstarief begint. Deze BMW valt nog in de categorie waar een bijtelling van 20 procent geldt. De concurrentie heeft in deze categorie minder te bieden.

Op de 90 km die Amsterdam van Rotterdam scheidt, met vrij druk autoverkeer dat nergens tot files leidde, maar wel tot snelheden noopte van rond de 100 km per uur, zakte de verbruiksmeter al snel door de 6 liter per 100 km-grens. Even later zakte hij door de 5 liter per 100 km-grens. Om in Rotterdam te blijven steken op een gemiddelde van 4,0 liter per 100 km.

1 op 25! Hoe is dat mogelijk?

Om te beginnen is het een dieselmotor. Een dieselmotor is altijd zuiniger dan een benzinemotor. Bij deze twee-litermotor zijn de nieuwste turbo- en inspuittechnieken toegepast. Dan hebben ze ook nog eens de carrosserie extra gestroomlijnd en verlaagd en velgen en wielen gemonteerd met een lage lucht- en rolweerstand.

Natuurlijk zit er een start-stopregeling in. Je went er snel aan, die betrekkelijke stilte bij een overweg, een stoplicht of een kruispunt. Intrappen van de koppeling laat de motor meteen aanslaan. Dat gaat bij een dieselmotor met meer gedreun gepaard dan bij een benzinemotor, maar het blijft acceptabel.

Misschien wel het belangrijkste is dat ze de eindoverbrenging zo hebben gemaakt dat je met heel weinig toeren kunt rijden. Met toerentallen die iets boven stationair liggen brom je in de hoogste versnelling met 120 over de weg. Ook in de lagere versnellingen kun je voortdurend onder de 2.000 toeren blijven. De auto blijft dan behoorlijk soepel, onder meer doordat hij met twee vliegwielen is uitgerust die met veren met elkaar zijn verbonden. Dat leidt er ook toe dat je minder snel de neiging hebt terug te schakelen als je eens een Audi wilt inhalen.

Opschakelen wordt aangemoedigd doordat op een schermpje voortdurend het cijfer van de versnelling wordt afgebeeld waarin je zou moeten rijden. Het komt erop neer dat je veel eerder naar een hogere versnelling moet dan je denkt. Daar hebben we een minpuntje: er zijn maar liefst zes versnellingen aan boord, dus je zit nogal eens met je hand op die knop. En heel soepel schakelen doet de versnellingsbak niet. Als die auto het zo goed weet, waarom doet-ie het dan niet zelf, vraag je je zo nu en dan af. Maar ja, een automatische bak leidt weer tot een hoger brandstofverbruik en die wordt dus niet geleverd.

Wie de schakelinstructies trouwhartig volgt, wordt beloond met een zeer laag brandstofverbruik, maar moet zich met een bedaagde rijstijl verzoenen. Wie dat niet doet krijgt opeens met een heel andere auto te maken. Een van de verrassingen van deze auto is dat hij er desgewenst ook als een raket vandoor kan gaan. Dat gebeurt als je de toerentalregionen boven de 2.000 opzoekt. Opeens wordt duidelijk dat de auto 163 pk aan boord heeft. Het brandstofverbruik stijgt natuurlijk bij dergelijke escapades, maar je moet er echt je best voor doen om meer dan 7 liter per 100 km te verbruiken. Het gemiddelde verbruik zal rond de 5 à 5,5 liter per 100 km schommelen. Ze hebben er echt kijk op, daar in Zuid-Duitsland.