Een klein label, groot in klassiek

Het kleine platenlabel Channel Classics viert zijn 20-jarig jubileum. Oprichter Jared Sacks houdt zijn label bewust klein.

Jared Sacks (57) vindt het een verarming. De mp3-speler is razend populair, maar de oprichter van cd-label Channel Classics is niet te spreken over de geluidskwaliteit van zo’n ingedrukt geluidsbestand. En dat terwijl er tegenwoordig zulke geavanceerde technieken bij cd-opnames worden ingezet. Sacks: „Samen met Philips maakte ik in 2001 de allereerste commerciële superaudio-cd, tegenwoordig is dat voor mij de standaard. Vergelijk het met een foto: hoe meer pixels, hoe meer definitie en kleur. Dankzij de extra laag op de cd wordt de emotie van een concert opeens echt voelbaar.”

Oorspronkelijk gevestigd op zolder in de Amsterdamse Kanaalstraat heeft Sacks tegenwoordig zijn werkplaats in het koetshuis van de voormalige burgemeesterswoning in Herwijnen waar hij met zijn gezin woont. Daar geen klagende buren als hij zijn op locatie gemaakte opnames bewerkt.

Sacks is bij elke productie persoonlijk betrokken. Het beperkt de reikwijdte van het label maar garandeert tevens verzorgde uitgaven en hoge kwaliteit, al 20 jaar. Channel Classics viert dit jubileum maandag met een feestconcert in Eindhoven.

Hans Haffmans, presentator van cd-programma’s op Radio 4, roemt het geloof van Sacks in zijn artiesten. „Kiezen voor een selecte groep eigenzinnige artiesten en die trouw blijven door dik en dun, dat is zijn kracht. Grote labels laten hun musici vaak vallen als een baksteen in moeilijker tijden, terwijl Channel Classics bereid is risico’s te nemen. Bovendien maakt hij sterke inhoudelijke keuzes. Die concepten van de grote maatschappijen waarbij een doorsnee violiste in ‘wet T-shirt’ poseert in de branding, daar trapt de luisteraar niet in.”

Bela Luttmer, eindredacteur van het cd-magazine Klassieke Zaken: „In de jaren negentig vond een verzadiging plaats van de cd-markt. Grote labels spelen sindsdien meer op safe, terwijl Sacks juist koos voor bijzonder repertoire. Denk aan Boliviaanse barok, of Dejan Lazic die het Vioolconcert van Brahms op piano speelt, een wereldpremière.”

Die aanpak leidt steevast tot bewondering en goede recensies, maar verkoopt het ook? Paul Bruines, verantwoordelijk voor de klassieke inkoop bij Fame in Amsterdam: „Het verschilt natuurlijk per titel, maar de barok-cd van sopraan Johannette Zomer en hoboïst Bart Schneemann was een echte hit met alleen al ruim 3.000 verkochte exemplaren tijdens de ‘Aangenaam Klassiek’ promotieactie. Terecht, die cd zat goed in elkaar, die klopte gewoon.” Janny Zwaan van Boudisque in Utrecht beaamt dit. „Sommige titels lopen minder hard, maar door de goede naam van het label ben je als inkoper bereid een gokje te wagen.”

Exacte verkoopcijfers? Het interesseert Sacks eigenlijk niet. „Ik opereer in een niche, jammer genoeg moet ik er ook van leven. Ik blijf in de eerste plaats musicus.”

Een paradepaardje uit de Channel-stal is de Hongaarse topdirigent Iván Fischer. Hij nam eerder cd’s op bij Philips, maar moest zich toen beperken tot het Oost-Europese repertoire. Nadat het label hem liet vallen vond Fischer de weg naar Sacks. „Bij Jared staat de artiest centraal, niet de catalogus”, zegt Fischer. „De grote maatschappijen wilden geld verdienen en haken af. De klassieke muziek is nu in handen van kleine labels, en dat is absoluut goed nieuws.”

Sacks laat in het koetshuis Fischers nieuwe superaudio-opname van Beethovens Zesde uit de vijf speakers knallen. Adembenemend: het lijkt alsof het Boedapest Festival Orkest in levende lijve aanwezig is. Sacks grijnst: „Je wilt toch niet naar mp3 als dit ook kan?”

Jubileum Channel Classics: ma 24 mei Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven, vanaf 14u. M.m.v. Iván Fischer, Johannette Zomer, Amsterdam Sinfonietta, The Gents e.v.a. Inl: www.channelclassics.com.