Waarom zit het stuur van vuilniswagens vaak rechts?

Met grote vreugde zagen Iris Numan en Séverine van den Broek uit Amsterdam deze week hoe vuilnismannen zich dapper door de torenhoge hopen vuilniszakken heen werkten. Nu viel het hen op dat het stuur van de vuilniswagens in hun stad aan de rechterkant zit, niet aan de linkerkant. Waarom is dat?

Vanwege de veiligheid van de chauffeurs, zegt Geert Wiggers, algemeen directeur afvalservice stadsdeel West in Amsterdam. „Die jongens moeten heel vaak in- en uitstappen. Het is veiliger om aan de zijde van het trottoir uit te stappen dan aan de straatkant.”

In de hoofdstad hebben vrijwel alle vuilniswagens het stuur aan de rechterkant, zegt Henk Wieland, coördinator bij de Amsterdamse reinigingdienst van het stadsdeel centrum en oud-vuilnisman. Dat komt omdat er altijd twee medewerkers helpen met ophalen van vuilnis. Eentje die de wagen bestuurt en een ander die aan de wagen hangt. Ook de chauffeur helpt dus mee met het inladen van het vuil. En hij moet steeds veilig kunnen in- en uitstappen om het voertuig verder te rijden.

Met het stuur aan de rechtkant hebben bestuurders ook beter zicht op de dode hoek, vertelt Jaap Wikkers van het afvalmuseum in Zwolle. „Rechts zie je fietsers en voetgangers een stuk beter.”

In Duitsland hebben veel vuilniswagens in het kader van de veiligheid een schuifdeur. „Op die manier hebben de mannen geen last van een openslaande deur.”

In de meeste Nederlandse steden zit het stuur echter (gewoon) links. De chauffeur helpt namelijk niet mee met het inladen van afval. Zo gaat het ook bij inzamelbedrijf Rova, vooral actief in Oost- en Noord-Nederland. Dit bedrijf maakt gebruik van wagens die voorzien zijn van een soort robotarm, gemonteerd aan de zijkant van de wagen, legt woordvoerder Frank Brouwer uit.

Met behulp van camera’s kan de chauffeur precies zien waar de vuilnisbakken staan. „Met een joystickje in de cabine kan de chauffeur de robotarm besturen en containers met afval oppikken. Hij hoeft er dus niet uit.”

In Nederland hebben chauffeurs een aparte rijopleiding nodig voor de rechtsgestuurde wagens, vertelt coördinator Wieland. „Want het is vaak even wennen. Sommigen mensen vinden het eng om bijvoorbeeld heel dicht langs een muur te rijden als het stuur rechts zit. Het is toch even iets anders.”

Walter de Boer