Ook Google richt zich op televisiemarkt

Google gaat software maken voor tv-schermen in samenwerking met Sony, Intel en Logitech. Dat heeft het internetbedrijf gisteren verklaard. Google TV wordt volgens het bedrijf „een combinatie van het slimme web en het grote scherm.”

De kijker schakelt niet meer tussen zenders, maar tikt een zoekterm in om materiaal te vinden op het web of in de reguliere programmering en opgenomen programma’s.

Google heeft het oog laten vallen op de markt voor tv-advertenties, die in de VS alleen al 70 miljard dollar bedraagt, bijna drie keer zo veel als de online advertentiebudgetten (25 miljard dollar in de VS). De advertenties op Google TV zullen eerst afkomstig zijn van de bestaande netwerken, maar de deur staat open voor interactieve advertentiemodellen waar ook Google aan kan verdienen.

Google TV, gebouwd op besturingssysteem Android, is dit jaar alleen nog op de Amerikaanse markt gericht, waar video on demand-diensten als Netflix en Hulu al verder gevorderd zijn dan het versnipperde aanbod in Europa. Wellicht zal Google het tv-platform gebruiken om de beloofde Youtube-premiumkanalen naar het grote scherm te brengen. Internationale beschikbaarheid van Google TV is er vanaf 2011, dan mogen ook andere fabrikanten de software gaan gebruiken.

Google is niet het eerste bedrijf dat een poging doet tv en internet te integreren. De combinatie van de rekenkracht van de pc, het bereik van het web en het gemak van het grote scherm is al jarenlang de heilige graal voor fabrikanten van consumentenelektronica, maar geen van hen slaagde er tot nu toe in een oplossing te bieden voor het grote publiek.

Meer details over Google TV op nrc./nl/hebben