Winstgroei bij vleesconcern VION dankzij kant-en-klaarmaaltijden

Vleesverwerker VION uit Son en Breughel heeft in 2009 een „licht herstel” van de resultaten gezien. De nettowinst verbeterde van 54 miljoen in 2008 naar 62 miljoen vorig jaar. De omzet nam met 5 procent toe tot 9 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het concern gisteren publiceerde.

VION herstructureerde het afgelopen jaar bedrijfsonderdelen en stootte een kippenvleesverwerker in Thailand en een lamsvleesbedrijf in Australië af. De onderdelen waren in het bedrijf gekomen na de overnames in 2008 van de Britse worst- en pizzaproducent J&J Tranfield en de Schotse vleesverwerker Grampian. Het concern wil zich nu concentreren op Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.

Productinnovatie droeg ook bij aan een betere winstgevendheid. Volgens een woordvoerder van VION slaagt het concern er steeds beter in een hogere waarde van zijn producten te creëren door de grondstoffen te bewerken. „De verkoop van een karkas van een varken levert minder op dan een filetlapje in een bakje met saus dat zo in de magnetron kan.”

Vooral in het Verenigd Koninkrijk is VION nauw gaan samenwerken met supermarkten om dit soort kant-en-klare producten te leveren. Volgens de woordvoerder zal deze ontwikkeling zich in de toekomst verder doorzetten, omdat de gemiddelde tijd die consumenten besteden aan het bereiden van een maaltijd nog steeds afneemt. „Vroeger werd daar een uur voor uitgetrokken, maar nu is het beperkt tot de kooktijd van de aardappels of de pasta. Voor ons betekent dat dat de markt voor halffabrikaten en voorgegaarde vleesproducten groeit.”

Ondanks de winstgroei ondervond het concern toch de invloed van de recessie. In heel West-Europa daalde de consumptie van rundvlees en weken consumenten uit naar goedkoper kippenvlees. De consumptie van varkensvlees bleef stabiel. In Oost-Europa zijn consumenten door de economische crisis minder vlees gaan eten, in China nam de vleesconsumptie juist toe.

Voor 2010 verwacht VION een lichte groei van de mondiale vleesconsumptie, maar die zal volgens het concern „haast helemaal voor rekening van China komen”. In voeding wil het concern zijn positie in de drie thuismarkten versterken. Het zoekt wereldwijd verdere uitbreiding op het gebied van ingrediënten. VION is al wereldmarktleider in gelatine.