Omzet Aalsmeer daalt door goedkopere bloem

Voor het eerst in jaren heeft bloemenveiling FloraHolland in Aalsmeer geen omzetgroei geboekt. De jaaromzet over 2009 bleef door de recessie steken op 3,8 miljard euro, ten opzichte van een omzet van ruim 4 miljard euro een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de grootste bloemen- en plantenveiling ter wereld gisteren publiceerde. Directeur Timo Huges van FloraHolland spreekt van een „moeizaam jaar” voor kwekers en handelaren. Maar hij denkt wel dat het grootste leed geleden is, omdat de veilingomzet in de eerste vier maanden van dit jaar weer met bijna 7 procent toenam, niet alleen in volume, maar ook in betere prijzen. „De sierteeltsector lijkt weer op te veren”, aldus Huges. Begin 2009 leek het jaar nog veel rampzaliger uit te pakken voor de veiling. De omzetten van veiling, telers en handelaren lagen toen wel 16 procent onder het niveau van 2008. Bij een vrijwel gelijkblijvend aanbod, daalden de prijzen sterk. Maar in de loop van het jaar herstelde de markt zich en bleef de omzetdaling over het hele jaar beperkt tot 5,2 procent. Het was niet dat consumenten door de recessie minder bloemen en planten gingen kopen. Wel kozen zij voor goedkopere alternatieven. Dat zorgde voor vooral scherp dalende prijzen, bij snijbloemen tot min 10 procent. Daarbij speelde ook een rol dat de voor de export van Nederlandse sierteeltgewassen belangrijke valuta, zoals het Britse pond, de Russische roebel en de Poolse zloty, sterk in waarde daalden ten opzichte van de euro. Eenderde van de export van sierteeltgewassen wordt verhandeld in deze munteenheden. FloraHolland verwacht niet dat de bloemen- en plantenafzet al in 2010 aantrekt. Bloemen en planten profiteren doorgaans niet als eerste van economisch herstel. Bovendien is het nog allerminst zeker dat zo’n herstel er komt.