Nederlandse titels van de Persgroep na sanering weer rendabel

Mediaconcern De Persgroep zette vorig jaar de grote stap naar het noorden. De Belgen namen PCM over, reorganiseerden fors en hopen op een beter 2010.

De Vlaamse zakenkrant De Tijd en het Waalse zusterblad L’Echo vragen vanaf zaterdag geld voor toegang tot hun websites. Uitgever Mediafin, deels eigendom van mediaconcern De Persgroep, volgt het voorbeeld van onder meer de Britse zakenkrant Financial Times.

Gaan de Volkskrant en het AD, eveneens eigendom van De Persgroep, diezelfde kant op? Algemene kranten als The Times doen dat immers ook? „Nee”, zei Christian Van Thillo, gedelegeerd bestuurder van uitgever De Persgroep, gisteren. „Mediafin is geen testcase voor onze overige titels. Betaalde toegang toepassen op algemene nieuwssites is een illusie. Behalve wanneer je, net zoals De Tijd en L’Echo doen, gespecialiseerde informatie kan verkopen aan een specifieke doelgroep.”

De Persgroep, die gisteren haar jaarcijfers presenteerde, is er volgens Van Thillo wel van doordrongen dat er iets moet veranderen op internet. Hoe geld te verdienen met digitale publicaties is de heilige graal voor de dagbladwereld. In België lukt dat De Persgroep al. HLN.be, de grootste nieuwssite van Vlaanderen en voortgekomen uit Het Laatste Nieuws, droeg vorig jaar voor het eerst positief bij aan het bedrijfsresultaat. In Nederland daarentegen, waar de groep afgelopen zomer onder meer het AD, Trouw en de Volkskrant overnam, verdient men nog geen geld online. „Alle Nederlandse krantensites zijn verliesgevend”, zei Van Thillo.

In juli kocht De Persgroep voor 130 miljoen euro een meerderheidsbelang van 58,5 procent in PCM Uitgevers, eigenaar van AD, de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad. Rond de jaarwisseling werden NRC Media en de boekenuitgeverijen weer doorverkocht. NRC Media ging voor circa 70 miljoen euro naar investeringsmaatschappij Egeria en de aandeelhouders van tv-zender Het Gesprek (onder anderen Derk Sauer en Ruud Hendriks). En de boeken voor 55 miljoen euro naar WPG (Bezige Bij) en Lannoo.

Ondertussen saneerde De Persgroep het AD, de drukkerijen in Nederland en de redacties en andere afdelingen bij de Volkskrant en Trouw. „Uitzonderlijk dure reorganisaties”, volgens Van Thillo. Ze kostten De Persgroep 70 miljoen euro. Bijna 480 voltijdbanen verdwenen. „Dat ging in goed overleg”, aldus Van Thillo. „Ik herken niet het beeld van een slagveld zoals andere betrokkenen ervan maken.” Elke titel in Nederland is volgens Van Thillo nu rendabel.

Eén grote aankoop, twee verkopen, drie reorganisaties. Het was een zwaar jaar, zuchtte Van Thillo gisteren. „Je moet me niet twee zulke jaren achter elkaar geven. Het was zeer intensief.” Maar, benadrukte hij, we zijn er nog niet. Er ligt volgens de Belg weliswaar geen plan voor een volgende reorganisatie in de la, maar bij internet kan nog het een en ander veranderen. Met name AD.nl moet beter concurreren met nieuwssites als Nu.nl en NOS.nl.

De Nederlandse bezittingen zorgden vorig jaar voor een opbrengst van 280 miljoen euro: dat is het volledige resultaat van Het Parool en radiostation Q-Music plus een gedeelte van de omzet van PCM (zes maanden AD, de Volkskrant en Trouw; drie maanden NRC en vier maanden boeken). Daarmee was Nederland goed voor 37 procent van het totale resultaat. De Persgroep haalde in 2009 een omzet van 762 miljoen. In 2008 – zonder PCM – haalde het mediabedrijf nog een omzet van 538 miljoen. Het Nederlandse aandeel wordt dit jaar vermoedelijk groter dan het Belgische. Van Thillo: „De nieuwe groep haalt dit jaar een omzet van bijna 1 miljard.”

De winst – inclusief PCM – was vorig jaar 28 miljoen, een kwart minder dan in 2008. Dat komt onder meer doordat de Persgroep 13,7 miljoen heeft afgeschreven, onder meer op de uitgaverechten van de Nederlandse kranten.

Zowel in België als in Nederland zagen de titels van De Persgroep hun advertentie-inkomsten dalen. Met name bij kranten en radio. De Vlaamse commerciële zender VTM, waarvan De Persgroep de helft bezit, deed het daarentegen goed. Van Thillo: „Tv is met voorsprong het sterkst overeind gebleven van alle grote media.”

De Vlaamse kranten zagen hun opbrengsten uit personeelsadvertenties dalen met 50 procent. „In Nederland houdt vooral de Volkskrant last van de daling van personeelsadvertenties”, aldus Van Thillo. „Met name in zorg, onderwijs en overheid.” Hij verwacht dat de aangekondigde bezuinigingen hun invloed zullen hebben op de media. Van Thillo ziet de eerste tekenen van herstel op de advertentiemarkt, maar verwacht dat die in Nederland langzamer zal verbeteren dan in België. „De Nederlandse advertentiemarkt is volatieler. Sterker dan in België reageert de advertentiemarkt op de conjunctuur”, aldus Van Thillo.

Opbrengsten moeten de komende jaren ook komen uit nieuwe toepassingen als de iPad van Apple. De Persgroep onderzoekt de mogelijkheden maar wacht nog even af. Van Thillo verwacht dat het aanbod voor iPad en vergelijkbare apparaten meer zal lijken op papieren media dan op websites. „Je ziet meer dan ooit dat klassieke media hier de dans leiden in de transformatie.”