Modebewust in de modder

Het festivalseizoen begint weer, en festivals en mode blijken een leuke combinatie.

Merken als Wrangler, Converse en Hema liften mee.

Van Meike Nip (29) mogen festivals wel eeuwig duren. Op een festival doet ze dingen die ze anders niet durft, zoals iets raars op haar hoofd zetten. Vrienden krijgen dan ook de kriebels. Ze ziet ze ‘normaal’ het festivalterrein op komen en vervolgens zetten ze een pruik op, of een biertray op hun hoofd. Met rommel kun je leuke dingen doen. Verder draagt Nip, grafisch ontwerper in Rotterdam, veel kleur, maar dat doet ze in het dagelijkse leven eigenlijk ook al. Extreem uitdossen in een lichaamskleurige outfit bestikt met plukjes schaamhaar – iemand droeg dat vorig jaar op Lowlands – hoeft van haar niet. Al is aapjes kijken altijd leuk.

Festivals zijn een wereld op zich. Meike Nip weet dat als geen ander, want dit wordt haar veertiende Lowlands. Naast dit grote campingfestival amuseert ze zich ook op DanceValley, Free Your Mind of het alternatieve Robodock.

Nip kijkt uit naar Camping Rotterdam waar het publiek opdraaft met matjeskapsels en pruiken en gekke trainingspakken in jarentachtig-stijl. Zelf heeft ze al een maf trainingspak voor de volgende editie in juli klaarliggen.

Festivals en mode, het lijkt een lastige combinatie, maar het blijken gelegenheden om te laten zien wie je bent. Daarom is er steeds meer aandacht voor de kleding. Wat hipheidsgehalte betreft spant het Britse Glastonbury de kroon. Vogue en de Britse kranten doen tegenwoordig nauwkeurig verslag van de bijzonderste festivaloutfits. Opvallend: op vrijwel alle foto’s dragen beroemde rockchicks als Kate Moss, Lily Allen en Pixie Geldof de nieuwste wellies van regenlaarzenlabel Hunter, een must op Glastonbury waar het altijd wel een keer flink hoost en door de modder baggeren onderdeel is van het feest.

Ook veel gefotografeerd op Glastonbury is Lizzy Jagger, dochter van, die nu figureert in de reclamecampagne van H&M. En die modeketen lanceert een week voordat Pinkpop losbarst een speciale festivalcollectie. In die collectie zit naast kleding voor mannen en vrouwen onder meer een tent met een panterprint, een slaapzak met psychedelisch paisley-printje en gedecoreerde koptelefoons.

De Amsterdamse ontwerper Antoine Peters heeft de collectie al bekeken op internet. „Ik zag veel hippie-invloeden en een etnisch randje. Ik denk dat de ontwerpen gebaseerd zijn op Woodstock, het festival der festivals.” Het leukst vindt Peters de extra’s als de koptelefoon, slaapzak en tent. „Dat geeft een festivalgevoel.” Zelf is hij een beetje festivalmoe omdat hij jaren heeft gewerkt op Lowlands. Het Amsterdamse Valtifest waar een dresscode verplicht is, bezoekt hij wel. Afgelopen editie was de opdracht je te verkleden als dier. „Ik ging als geplette mug en had mezelf behangen met vliegenmeppers.” Wat zo leuk is aan een verkleedpartij? „Een dresscode verbroedert.”

Lifestyleblogger Nalden vergelijkt festivals met een gemaskerd bal. „Daar gaan mensen ook los en weet je ook niet hoe het afloopt. Iemands persoonlijkheid verdwijnt. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over hoe je voor de dag komt. Het gaat om het feest.” Ook Meike Nip ziet steeds vaker mensen die als beer, banaan of konijn rondlopen. Ze vermoedt dat mensen zich laten inspireren door clips en door bijvoorbeeld Lady Gaga.

Zijn er meer festivaltrends? „Wat opvalt, is dat iedereen op allerlei manieren rondloopt in gratis goodies, zoals T-shirts van Douwe Egberts”, zegt Nip. Ook ziet ze steeds vaker hippe regenkleding en regenlaarzen. „Zelfs met hoge hakken.” Overigens is de regenjas uit, weet Nip. Een regenponcho, liefst kinderachtig, neemt ze tegenwoordig wel mee: net als heel veel leggings – „die zijn warm en kun je combineren met rokjes” – een dikke trui, slippers, gympies en natuurlijk regenlaarzen.

Voor degenen die minder georganiseerd richting een festival vertrekken, geen nood.

Festivals zijn populair, dus merken willen er maar al te graag aanwezig zijn. Zij moeten wel iets bijdragen aan het festival, vindt blogger Nalden. „Wrangler had eens wasmachines, dat was nuttig.” Meike Nip herinnert zich Converse die vorig jaar op Lowlands een VIP-rij had. Als je daar in stond, kon je sneller naar binnen, je moest dan wel All Stars dragen.

De Hema staat voor de vierde keer op Lowlands, met een primeur zelfs: Jip & Janneke T-shirts. Het begon met een bescheiden campingwinkel. „Omdat een festival al genoeg geld kost, wil je aan dit soort producten natuurlijk niet te veel besteden”, zegt Inge Van Baarsen van de Hema. Bestseller zijn de tenten. Nee, naar een campingfestival gaan zonder tent is volgens Van Baarsen niet vreemd. „Veel mensen besparen zichzelf het gesleep in de gloeiende zomerzon met zware bagage. En sommige mensen vergeten écht hun tent of slaapzak. Of komen er achter dat het luchtbed kapot is.”

Aan modeontwerper Antoine Peters valt in elk geval geen kleding te slijten: „Ik neem mijn oudste schoenen mee en kleren die ik niet per se mee terug hoef te nemen.”

H&M lanceert morgen voor de derde keer een Fashion Against Aids-collectie. Dit jaar staat de collectie volledig in het teken van het festivalseizoen. 25 procent van de opbrengst gaat naar projecten die de bewustwording van hiv/aids onder jongeren bevorderen. Kijk op www.hm.com