Iemand ontslaan? Kijk naar de stand van de maan

De crisis zorgt voor onzekerheid bij bedrijven.

Om de juiste koers te bepalen en het beste uit de mensen te halen, vragen ze bedrijfsastrologen om advies.

Het is crisis en dat geeft twijfel en onzekerheid. Werkgevers willen weten: waar kan ik op bezuinigen, hoeveel mensen (en wie) moeten er weg en hoe krijg ik het personeel productiever? Je vraagt raad bij een adviesbureau. Of je stapt tegenwoordig naar een astroloog.

Neelie Kroes en Nina Brink deden het jaren geleden al: ze vroegen astrologen om aanbevelingen over hun bedrijf en over hun persoonlijke ontwikkelingen. En nu, tijdens de crisis, zetten allerlei bedrijven astrologen in. Spiritualiteit is hip, zegt trendwatcher Adjiedj Bakas, „en dat zie je terug in het bedrijfsleven”. De crisis speelt een belangrijke rol. „Onzekerheid zorgt er voor dat mensen meer gaan bidden en teruggrijpen naar iets hogers.”

Astrologen geven op verschillende manieren advies. „We doen aan coachingsgesprekken en aan teambuilding op basis van astrologische principes”, vertelt Menno Noordervliet, bedrijfsastroloog en voorzitter van de Astrologische Vakvereniging Nederland. „Met behulp van de maan, de zon en de planeten help ik medewerkers te zoeken naar hun levensopdracht.” Dat kan helpen keuzes te maken, vertelt Noordervliet.

Werkgevers kunnen ook aan astrologen vragen wie van hun werknemers een nieuwe of andere functie zou moeten bekleden. ‘Carrière-astroloog’ Bas van der Eijk legt uit: „Ik vertel werkgevers alles over de kwaliteiten van een medewerker.” Hij baseert zijn advies op twaalf astrologische levensgebieden zoals talent, werk, ambitie en passie. Heeft iemand veel Saturnus, dan houdt hij van recht en orde. „De persoon zal zich houden aan de regels en hiërarchie en zal daarom nooit zichzelf voordragen als teamleider. Maar als je hem een hogere functie geeft, zal hij die heel serieus uitvoeren.”

Bedrijven kunnen ook strategisch advies inwinnen over de koers van de onderneming. Astroloog Noordervliet maakt een horoscoop van het bedrijf. Daarvoor gebruikt hij de geboortedatum, -plaats en -tijd. „Je neemt daarvoor de eerste dag dat de inschrijving bij de Kamer van Koophandel loopt.”

Operationeel directeur Dennis van Weeren van detacheringsbureau VOC-maatwerk maakt regelmatig gebruik van een astroloog. Zo kregen zijn dertig managers onlangs een astrologische training. En dat beviel zo goed, vertelt hij, dat zijn andere 120 medewerkers binnenkort ook naar een astroloog gaan. „Je komt er zo precies achter wat je mensen bezighoudt. En welke kwaliteiten ze bezitten.” Toch staart hij zich niet blind op de sterren. „Er zijn ook kwaliteiten die jezelf aan kunt leren. Die zijn minstens zo belangrijk.”

Van Weeren laat ook de toekomst van zijn bedrijf onder de loep nemen. „Onze astroloog heeft het verdomd vaak goed met voorspellingen”, zegt hij. „Maar het loopt vaak wel anders dan gedacht.” Hij legt uit dat er een jaar van groei zou komen. „Ik dacht: we gaan bakken met geld verdienen.” Maar dat was niet zo. „Het bleek een groei in de organisatie te zijn.”

Er zijn meer bedrijven die astrologen inzetten. In een uitzending van actualiteitenprogramma Netwerk vorig jaar werd bekend dat de Kinderrechtswinkel en KPN astrologen gebruiken. Trendwatcher Adjiedj Bakas vertelt dat het nu vooral in de financiële sector gebeurt, bij banken en verzekeraars. Maar ook staalconcern Corus zou volgens hem in de sterren kijken. Bij navraag zegt een woordvoerder van Corus dat hij het niet weet „maar het zou kunnen”. „Dan heeft iemand het hier waarschijnlijk op individuele basis, of mogelijk met een afdeling, gedaan.”

Bij het RIVM blijkt ook een medewerker wel eens astrologisch advies voor zijn afdeling te hebben ingewonnen, vertelt een woordvoerder. Wat daar precies uitkwam, wil de zegsman niet vertellen. Een rondgang langs bedrijven (zoals Heineken, Randstad en Thremen) levert steeds hetzelfde antwoord op: „Astrologie hier? Het zou kunnen, maar zeker weten doen we het niet.”

Bedrijfsastrologie is een taboe, verklaart Van der Eijk. „De meeste bedrijven zijn als de dood dat het bekend wordt.” Astrologie zou zweverig zijn. „En bedrijven zijn bang dat de klantenkring het raar vindt.”

En in Nederland is het een taboe om te vertrouwen op iets hogers. Bakas vertelt dat we rationeel en zakelijk willen overkomen. Toch schaamt niet iedereen zich. „Neem de ministers van Financiën uit nuchtere landen zoals van Denemarken en Zwitserland, die winnen ook astrologisch advies in.”

Dennis van Weeren van detacheringsbureau VOC-maatwerk geneert zich ook niet. „We gebruiken het voor concrete gesprekken en beslissingen en de medewerkers zitten er beter door in hun vel.” Als hij gaat zeilen, gebruikt hij „meteorologische gegevens om vooruit te komen”. „Voor het bedrijf kijk ik onder meer naar de sterren. Het is voor mij net zoiets als het weerbericht controleren.”

Maar niet iedereen gelooft in het nut van astrologie op de werkvloer. Jan Willem Nienhuys van Stichting Skepsis, een stichting die bewijsmateriaal bij buitengewone beweringen zoekt, noemt bedrijfsastrologie „bewezen onzin”. Volgens hem is het hetzelfde als dobbelen om een beslissing of geloven dat knoflook eten helpt tegen aids. „Bedrijven zouden rationele beslissingen moeten maken. Er bestaan genoeg zinvolle criteria om personeel te beoordelen.”

Denk jij dat astrologie een bedrijf helpt? Geef je mening op nrcnext.nl/geld-en-werk