Waarom zit ontbijtkoek in zo'n slechte verpakking ?

Cyril Snijders uit Utrecht vindt ontbijtkoek erg lekker, schrijft hij. Maar één ding begrijpt hij niet. „Ontbijtkoek is altijd verpakt in plastic dat direct in stukken scheurt, waardoor het bijna onmogelijk is om het zonder hulpmiddelen vers te houden.” Bij andere verpakkingen is dat niet zo. „Waarom moet ontbijtkoek de uitzondering zijn?”

„Ja, waarom eigenlijk?” roept vrijwel iedereen op de redactie die de vraag krijgt voorgelegd. Dit schreeuwt om een antwoord.

De meest toonaangevende ontbijtkoekenfabrikant van Nederland, Peijnenburg, kent de verpakkingsklachten. Peijnenburg stopt zijn ontbijtkoeken in polypropyleen, een dun plastic dat makkelijk scheurt. Daar heeft het bedrijf om verschillende redenen voor gekozen, zegt verpakkingsspecialist Peter Verheggen. Hij zit toevallig net in een bespreking over de nieuwe verpakkingen.

Peijnenburg koos voor polypropyleen, zegt Verheggen, „omdat het voldoet aan allerlei essentiële eisen.” Sowieso heb je met het plastic maar heel weinig verpakkingsmateriaal nodig,wat goed is voor het milieu. Ook beschermt dit plastic de koek voldoende tegen vocht en zuurstof. Zo blijft de koek lang vers. Bovendien weten de Peijnenburger verpakkingsmachines goed raad met het materiaal. En omdat het plastic makkelijk scheurt, is de verpakking ook gemakkelijk te openen.

Met deze verpakking voldoet Peijnenburg zo optimaal mogelijk aan al die eisen. Maar niet optimaal genoeg, weet Verheggen. „Ik werk achter de schermen al tientallen jaren aan een betere verpakking”, zegt hij. Tot die gevonden is, is de beste oplossing een tupperware bak of blik. Daarin blijft de koek vers en netjes. Regelmatig geeft Peijnenburg bij acties authentieke ontbijtkoekblikken weg.

Bolletje bakt ook ontbijtkoeken. De meeste stoppen ze, net als Peijnenburg, in scheurbaar plastic. Maar „na het jarenlange succesvolle concept van roggebrood in kuip”, zegt marketingmanager Eric Welles, verpakt het bedrijf nu ook voorgesneden ontbijtkoek in plastic kuipjes.

De nieuwe verpakking lost in één een aantal problemen op, zegt Welles. „De verpakking is makkelijk open te krijgen, de ontbijtkoek droogt niet uit, en je krijgt de koek goed uit de verpakking. Geen gedoe met elastiekjes en boterhamzakjes.”

Welles geeft toe: bij de koek in kuip is er veel meer verpakkingsmateriaal nodig. „Daarom kan dit nooit de hele markt overnemen.” Wie aan navullen wil doen, zegt hij, moet een ontbijtkoekblik aanschaffen.

Carola Houtekamer