Een ticket, zonder as a.u.b.

Stellen vakantiegangers hun vliegreis naar dat fijne tropische oord dit jaar uit?

Nee, maar de zakelijke markt stapt wel vaker over. Op videoconferencing.

De lol is er wel een beetje af met die aswolk. Vorige maand had het nog iets opwindends, dat allerlei mensen onverwacht overal vast kwamen te zitten, en per bus, liftend of met marineschepen terug naar huis moesten.

Maar gisteren stonden er weer allerlei toestellen aan de grond en het lijkt erop dat het vliegverkeer in West-Europa de komende maanden regelmatig zal vastlopen door de vulkaanas, die met onvoorspelbare tussenpozen uit IJsland onze kant op komt drijven.

Wat betekent dat eigenlijk voor de gemiddelde reiziger? Om te beginnen dat áls hij gaat vliegen, hij rekening moet houden met onverwachte verlenging van de reis. Praktisch – scheelt toch, een extra boek, schoon shirt en iets wat als kussen en deken kan dienen – en vooral mentaal: ‘altijd al eens een klaverjasmarathon willen houden op een klein, warm en viezig vliegveld’ is een goede grondhouding.

Maar wellicht speelt het al eerder een rol, bijvoorbeeld als de reiziger zijn vakantiebestemming van dit jaar kiest. De vliegreis naar een tropisch paradijs maar een jaartje uitstellen en dit keer kijken wat er binnen bereik ligt van de eigen auto of de trein?

Voor veel reisorganisaties is de vraag of consumenten zich inderdaad zullen laten afschrikken door de angst voor vulkaanas. Het lijkt er voorlopig niet op, zegt ANVR. De brancheorganisatie van reisbureaus ziet nog geen afname van vliegreizen. „Integendeel”, zegt Mirjam Dresmé van ANVR, „het aantal geboekte pakketreizen (vlucht plus accommodatie) is voor deze zomer gestegen met 7 procent ten opzichte van vorig jaar.” De portemonnee weegt voor „de Nederlander” zwaarder bij het besluit over de vakantie dan angst voor calamiteiten, zegt Dresmé. „De consument blijft er redelijk nuchter onder.” Ze voegt er eerlijkheidshalve wel aan toe dat 2009 door de economische crisis een uitzonderlijk slecht jaar was: dat jaar daalde het aantal geboekte vliegvakanties met 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Ook marktleider TUI, waaronder de merken Holland International, Arke en Kras vallen, maakt zich nog geen zorgen. „Wij zien nog geen verschuiving van vliegreizen naar busreizen”, zegt woordvoerder Simone van den Berk.

Maar BCD Travel, een reisbureau dat het vooral moet hebben van de zakelijke markt, heeft een andere indruk. Het aantal zakenreizen nam vorig jaar door de economische crisis al fors af, legt directeur Peter Buis uit. Zijn eigen bedrijf, onderdeel van het imperium van zakenman John Fentener van Vlissingen, zag vorig jaar het aantal geboekte reizen met een kwart dalen. De omzet daalde nog meer, met 35 procent, als gevolg van de overstap naar goedkopere tickets. De ‘ascrisis’ zou het aantal zakenreizen nog eens een tik kunnen geven, denkt Buis.

Voor de zakelijke markt spelen heel andere belangen. Hier staan contracten op het spel of kan een multinational zijn reguliere vergadering van regiomanagers niet houden en moet daardoor strategische beslissingen uitstellen.

Verscheidene grote bedrijven die gewend waren hun ‘executives’ veel te laten reizen, grepen door de crisis naar een goedkoper alternatief: videoconferencing. Door de onzekerheid van een as-spuwende vulkaan hebben ze een extra reden om niet meer in het vliegtuig te stappen, maar elkaar te ‘ontmoeten’ per video. BCD heeft zich van de weeromstuit toegelegd op het faciliteren van vergaderingen per video. „Het verdienmodel voor videoconferenties is anders. We bieden een hotel aan in combinatie met de apparatuur. Dat levert minder op voor ons, maar de tijd van dik verdienen aan dure tickets ligt achter ons”, zegt Peter Buis.

Maar een vergadering waarbij de deelnemers elkaar niet lijfelijk zien, is niet in elk land mogelijk – ongeacht financiële middelen. „In Aziatische landen moet je elkaar face to face zien, anders is er geen vertrouwen en kunnen er geen zaken worden gedaan”, zegt Buis.

Voor de vakantiebesteding zal een video niet werken. Dus, wat wordt het deze zomer: Curaçao per Boeing 747 of toch maar zelf in het Volkswagentje naar het Comomeer rijden? „Wij hopen op een aswolkvrije zomer”, zegt Dresmé van ANVR.

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

In de inzet Zware kritiek van KLM bij het artikel Eyjafjallajökull gaat lekker (18 mei, pagina 5) staat dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) beslist of het veilig is voor vliegtuigen om te vliegen. Dit is onjuist. Het is de Luchtverkeersleiding Nederland die verantwoordelijk is voor het aanbieden van veilige vliegroutes en ook de LVNL die gisteren (op basis van gegevens van KNMI en NLR) besloten heeft om geen vluchten uit te laten voeren.