Liefde is... identiteitsroof

Vorige delen uit Den Tex’ Bellicher-cyclus voldeden aan de eisen van een thriller, maar wilden ook literatuur zijn.

Hoe zit dat met Wachtwoord, het derde deel?

In Wachtwoord, het elfde boek van misdaadauteur Charles den Tex, komen we een oude bekende tegen: Michael Bellicher, een flitsende dertiger die rijk is, talentvol en gewild bij aantrekkelijke carrièrevrouwen. Bellicher figureerde eerder in De macht van meneer Miller (2006), een bedrijfsthriller waarmee Den Tex zijn tweede Gouden Strop, de jaarlijkse prijs voor de beste misdaadroman, in de wacht sleepte. Twee jaar later prolongeerde hij dit succes met de eveneens met een Gouden Strop bekroonde roman Cel.

Cel was het beste werk van Den Tex tot dan toe: sterk geschreven, op en top actueel en huiveringwekkend realistisch. Wat gebeurt er met je als criminelen aan de haal gaan met je pincodes, wachtwoorden en andere privégegevens, waardoor je betrokken raakt bij onder jouw naam gepleegde misdrijven? Hoe bewijs je dat je er niets mee te maken hebt en wat blijft er van je over als je die zo fragiele identiteit weer terug hebt veroverd?

De macht van meneer Miller en Cel voldeden aan de eisen van een goede thriller: ze speelden in op actuele situaties, boden een even complexe als spannende plot. Zoals in de meeste thrillers bleven de personages ook bij Den Tex levenloze stukken op een schaakbord, waarmee het genre zich onderscheidt van literatuur. Kenmerkend voor de Bellicher-cyclus is dat Den Tex er literatuur van wil te maken. Aan het slot van Cel stort de naïeve Bellicher zich in de armen van Guusje van Donnee, die nota bene verantwoordelijk was voor de identiteitsdiefstal van haar minnaar. Liefde als vorm van identiteitsroof is eerder een literair motief dan een thrillertopos.

In Wachtwoord, het derde deel in de Bellicher-cyclus, probeert de auteur vergeefs uit of hij de twee kan combineren. Het boek begint met een update van de verhouding tussen Michael en Guusje, maar krijgt al snel meer trekken van een ongeloofwaardig relatiedrama dan van een misdaadroman. In dit langgerekte verhaal over internationale vrouwenhandel wordt Michael wederom van zijn identiteit beroofd. Hij wordt ‘ontmenselijkt’: hem valt eenzelfde behandeling te beurt van Oekraïense mensensmokkelaars in Odessa als de hoeren die zij als slaven verhandelen. Vrouwenhandel en de onmacht van al dan niet in complotten verwikkelde overheden is een even dankbaar als urgent onderwerp voor hedendaagse misdaadauteurs, maar Den Tex weet zich er uiteindelijk geen raad mee.

Net als in Cel duikt in Wachtwoord een nieuwe aanstaande geliefde voor Michael op, de jonge ict’ster Sterre die de onhandige Michael op wonderbaarlijke wijze uit hachelijke situaties redt. Sterre heeft de potentie om de volgende Guusje te worden. Als de Bellicher-serie wordt voortgezet, dan zal zij daarin zeker figureren. Maar mij lijkt het welletjes. Den Tex is te goed om een formuleschrijver te worden. Overtuigend geschreven spannende misdaadromans zijn z’n echte stiel. Vergeet die literaire verpakking, die leidt tot halfzachte relatiesoap.

Bekijk de auteurssite: www.charlesdentex.com

Charles den Tex: Wachtwoord. De Geus, 347 blz. € 21,90