Femke denkt als Heleen van Royen

Schrijver Kluun schaduwt deze week GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema. Deel 1: Femke voelde zich bezwaard, twitterde ze.

Campagnestop. De overtreffende trap van politieke correctheid. Ik heb het even nagegoogled, maar met uitzondering van Sieneke (onze hoop in bange Songfestivaldagen heeft keelontsteking) en de vuilnismannen in Amsterdam en Utrecht (wier werk gelukkig werd overgenomen door Jan Dijkgraaf van HP/De Tijd), is de rest van Nederland gewoon doorgegaan met werken, uitzenden, optreden, aftreden, interviewen en publiceren.

Maar in Den Haag stopten ze pardoes met campagne voeren. Zat ik in mijn eerste weekend als officieel Femke Halsema-volger niet bij het lijsttrekkersdebat in De Rode Hoed, maar betaald te spijbelen in een strandtent in Zandvoort. Lola (2) en Roos (6) hebben al gepleit voor een verlenging van de campagnestop met minimaal een week.

Gelukkig blijkt Femke Halsema ook tijdens een campagnestop niet weg te slaan uit de publiciteit. De oogst van een weekend Femke-watching: een twitteradvies om ons Telegraaf-abonnement op te zeggen en meteen ook maar de NOS in de ban te doen, een twitteruitval naar het ambassadepersoneel in Tripoli en de twitter-melding dat het HP/De Tijd-colofon het voortaan zonder haar naam moet doen. Wordt nog oppassen deze week, voor ik het weet heb ik ook een boycot aan mijn broek hangen. Kan ik de hele week in Zandvoort gaan zitten en dat zie ik Derk Sauer nooit doorbetalen. O ja, en dan was er ook nog een interview van zes pagina’s in Vrij Nederland en eentje van zeven in Volkskrant Magazine. Er zijn lijsttrekkers die minder publiciteit genereren in de hele campagne dan Femke tijdens een paar dagen campagnestop (Femke voelde zich bezwaard, twitterde ze). Kwamen Geert Wilders en zijn kornuiten afgelopen week aankakken met dat ene luizige mediamomentje in Groningen, in van die jacks die je krijgt op zeildagen van bedrijven en daarna wijselijk meteen aan het Leger des Heils doneert. Die dikke kale – kom, hoe heet-ie, met dat brilletje, hij praat en ziet eruit als Ruben van der Meer in die commercial voor printers (Katsjieng!) – in dat witte PVV-jack... Oef. Weer twee zetels eraf.

Ik kan me niet voorstellen dat Femke deze week een groen zeiljack gaat aantrekken. Laat de rest maar voor lul lopen, Femke denkt als Heleen van Royen met haar uitspraak: ‘als ik vaker naar de sportschool ga, verkoop ik meer boeken’. Of, zoals de lijsttrekker van GroenLinks stelt in Vrij Nederland: „Ik (ben) mezelf in de loop der tijd ook meer als een product gaan beschouwen – waarbij ik er ook wel enig plezier aan kan ontlenen om dat product te perfectioneren.”

Wordt morgen vervolgd