Mispoes

Zou beautycoach Thijs Willekes of überstylist Bastiaan van Schaik het op deze plek voor het zeggen hebben, dan zou de hiernaast afgebeelde mispoes toe zijn aan een fikse make-over. „Want met die lipliner wil toch geen man met je tongen?”

Snikkend zou Mevrouw Modemisser na dat oordeel door de lappenmand met sponsorkleertjes rollen. Want als de zelfbenoemde fashiongoeroes zeggen dat een slap aftreksel van het uiterlijk van Estelle Gullit helemaal hip en happening is, dan zal dat wel zo zijn. Toch?

Godzijdank is het televisieseizoen van SoThijs en Stylist van de Sterren bijna ten einde. Maar dat betekent niet dat het make-overgeweld voorbij is. Al jaren vergapen miljoenen zich aan wanstaltig kleedgedrag in vergelijkbare televisieprogramma’s als het Amerikaanse The Swan, waarin het volk overgaat tot plastisch chirurgische metamorfoses, en BBC’s What Not To Wear. Kennelijk beleven velen er plezier aan te zien hoe mensen die vast niet veel slechter gekleed gaan dan zijzelf, belachelijk worden gemaakt.

De mispoezen die zich daarvoor lenen, zijn niets meer dan een pion in het spel dat de mode-industrie heet. De vrouw die de plank misslaat, dient als reclamezuil. Dankzij de spulletjes van sponsoren als Ici Paris en confectieketen Shoeby wordt ze zogenaamd een aantrekkelijker mens. De gevolgen liegen er niet om: de Kalverstraat is gevuld met vrouwen die slankmaaktops dragen die niet al te best matchen met hun te dure designersjaals en lipgloss à la Estelle Gullit. Zie daar: het ideale slachtoffer voor een make-over.